Lendületes, laza ecsetvonások, minimalista, lényeget kiemelő
megjelenítés, visszafogott színek – a kínai festmények mindig is közel álltak
hozzám.
(Forrás: http://m.szepmuveszeti.hu/) |
Tegnap a Nemzeti Galériában megnéztem a Qi Baishi képeiből A
természet igézete címmel összeállított kiállítást.
A festményeire írt versek, pecsétnyomóinak szövege boldog,
elégedett ember képét sugallja. 1863-ban született, 1957-ben halt meg, 14 éves
korától gyakorlatilag művészettel, fafaragással, festéssel, pecsétfaragással,
kalligráfiával és verseléssel foglalkozott. Népszerűsége töretlenül ívelt
felfelé egész élete során, a hétköznapi emberek épp úgy értékelték festményeit
és munkásságát, mint a kínai és külföldi művészkörök. Még a kínai politikusok
is elismerték érdemeit, és Kína büszkeségei között tartották számon. (Talán
abban is szerencséje volt, hogy még a kulturális forradalom megerősödése előtt
meghalt.)
Tájképeket vártam, helyettük a természet apró részleteiről
készült festményeket láthattam, virágokat, állatokat, elvétve egy-két
emberalakot.
Qi Baishi munkássága előtt a festők csak „nemes” dolgokat
örökítettek meg, ő kezdte el bevenni témái közé a hétköznapi növényeket, állatokat, rovarokat, rákokat is.
Ha beszélsz, használj olyan nyelvet, amelyet az emberek megértenek,
A festészetben ábrázolj olyan dolgokat, amiket az emberek ismernek.
Első pillantásra meghökkentőek a festményei, ahol egy nagy,
üres vászon egyik sarkában csipeget csak három kiscsibe, vagy egy A4-es képen
csak egy kb. életnagyságú légy vagy sáska üldögél. De ha hosszabban néztem,
megéreztem a képből áradó nyugalmas. A háttér és a részletek kidolgozása
nélküli képek teret adnak a fantáziának, meséket lehet szőni egy-egy kép köré.
Ne legyen köznapi se levél, se virág,
Tustáladból ragyogva nyílik a színes világ.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése