Személyes
élmények, tapasztalatok, pillanatképek Szingapúrból, ahol fő állásban 2 éves
unokámra vigyázok.
*****
Az előző bejegyzésben (Choa Chu Kang Cemetery) Szingapúr egyetlen ma is
működő temetőjében tett látogatásomról számoltam be. Néhány kérdés azonban
nyitva maradt. Kutató kedvű barátaim (és az AI chatboot) segítségével azonban
sikerült némi információt szereznem.
Miért vannak fehér textillel beborítva a muszlim sírkövek?
Az AI chatboot szerint a muzulmán vallási hagyományokban ez a szokás általánosságban
nem jellemző, de van az iszlámnak egy ága, az indonéz iszlám - Indonéziában és
néhány más délkelet-ázsiai országban terjedt el -, amelyben hagyomány a sírkövek
fehér textillel való borítása. A fehér
szín a tisztaságot, az ártatlanságot és az isteni tiszteletet szimbolizálja. Ez
a gyakorlat az ő hitük szerint az elhunyt lelkét és a sírhely tisztaságát védi.
(chat.openai.com/)
Ez így jól is hangzik. Ha valaki mégis máskép tudja, írja meg. Elvégre AI
is tévedhet. :-D
Viszont közben jött egy kis kanyar. A napokban, egy nagyobb séta keretében,
rábukkantam egy felhagyott muszlim temetőre. A sírkövek alakja – már amelyik
még épen volt – hasonlított a Choa Chu Kang temetőben levőkhöz, de ezek mind SÁRGA
kendővel voltak letakarva.
Külön érdekesség még, hogy bár a temető teljesen felhagyottnak látszik - romos, szemetes, ki-bedőlt sírok, egymásra dobált sírkövek -, az álló sírköveken a textilek mégis egész újnak tűnnek. És az egyik síron áldozati pénzt és valami „ajándékot” is találtam. Ami viszont kínai gyökerekre utal. Szóval újabb kérdőjelek merültek fel.
A sárga kendőről ismét AI-t kérdeztem, Íme, a válasza: “Egyes muzulmán
kultúrákban elterjedt, hogy a sírokat kendővel vagy szövetlappal takarják le. A
használt kendő színe azonban változhat, és az iszlám vallási szövegek nem írják
elő kifejezetten. A színválasztást befolyásolhatják kulturális preferenciák,
helyi hagyományok vagy személyes döntések.
A sárga szín a különböző kultúrákban különböző
szimbolikus jelentésekkel társul. Bizonyos összefüggésekben a fényt, a
tisztaságot és a spiritualitást képviselheti. Egyes muszlim kultúrákban a sárga
az öröm és a boldogság színe. Lehetséges, hogy egyes közösségekben a sírok
sárga kendővel való letakarása azért történik, hogy az elhunyt spirituális
utazásába vetett hitet szimbolizálják, és hogy nyugalmat vagy pozitív érzést
vigyenek a temetési helyre.
Fontos megjegyezni, hogy az iszlám temetkezési
gyakorlatok eltérőek lehetnek a különböző muszlim közösségekben és országokban,
és nincs általános szabály a sírok takarására használt textil színére
vonatkozóan. A kendő színének megválasztása és a kapcsolódó szimbolika a helyi
szokásoktól és egyéni preferenciáktól függően változhat.” (chat.openai.com/)
Mivel Szingapúr igazi olvasztótégelye különböző nemzetiségek és vallások
keveredésének, ez a magyarázat is hihetően hangzik. Lehetett errefelé egy
kisebb kínai közösség, amely az iszlám vallás szerint élt, de ezt keverte az
ősi kínai szokásokkal is (ez persze csak az én feltételezésem), és ezt a helyet
használta, elkülönülten, temetkezésre. Ez megmagyarázza az áldozati pénzt is a
síron. (Bár nem elégett maradékok voltak, hanem egy gondosan, piros szalaggal
átkötött köteg.).
Miért patkó alakúak a kínai sírok?
Erre a kérdésre is egy barátomtól érkezett a megfejtés. Előzőleg már én is
keresgéltem, főképp képek alapján, és azt láttam, hogy egyáltalán nem általános
ez a sírforma, a képek zöme „hagyományos”, szögletes sírokat ábrázolt. Így még
érdekesebbé vált a kérdés.
Az interneten talált cikk szerint ez a sírforma Dél-Kínára jellemző, így
erősen feltételezhető, hogy a Dél-Kínából idevándorolt emberek hozták magukkal.
Domb- vagy méh-síroknak is nevezik őket.
A patkó (vagy elegánsabban trónus) alakú sírfalon belülre kerülnek a halott maradványai, mely fölé dombot emelnek. Az így kialakult forma az emberi méhre emlékeztet, ami a kínai gondolkodásmód szerint lehetővé teszi, hogy az elhunytat ugyanúgy helyezzék örök nyugalomra, ahogyan az élete megkezdődött. Ez egyben egy új „túlvilági élet” kezdetét is jelenti a halottak számára, megerősítve azt az elképzelést, hogy az élet soha nem ér véget a halállal, hanem egyszerűen más formában, egy külön birodalomban folytatódik.
A sírkő elé oltárt is építenek, ahol áldozatokat és
tömjént helyeznek el, amikor az élő családtagok tiszteletüket teszik. A
sírkövön az elhunyt portréja vagy fényképe látható. A sírkőre az elhunyt
szülővárosát, nevét, halálának dátumát, leszármazottait is ráfaragják, hogy
emlékeztessenek a leszármazottak gyökereire.
A jól megválasztott temetkezési hely szerencsét és jólétet hoz mind az elhunytnak, mind az élő tagoknak. Sok család ezért fordul tapasztalt kínai fengshui mesterhez tanácsért a temetési hely kiválasztásával és a sírhely elrendezésével kapcsolatban. A fengshui mester feladata az ideális temetkezési hely kiválasztása és a sírhely elrendezésének meghatározása úgy, hogy az élők számára a lehető legtöbb hasznot hozza. (The BukitBrown Experience).
Én is mindig szívesen bóklásztam idegen országok, olasz, német, osztrák, amerikai temetőkben.
VálaszTörlés