2023. május 31., szerda

Új információk a muszlim és kínai temetőkről

 2023. május 31.

Személyes élmények, tapasztalatok, pillanatképek Szingapúrból, ahol fő állásban 2 éves unokámra vigyázok.

*****

Az előző bejegyzésben (Choa Chu Kang Cemetery) Szingapúr egyetlen ma is működő temetőjében tett látogatásomról számoltam be. Néhány kérdés azonban nyitva maradt. Kutató kedvű barátaim (és az AI chatboot) segítségével azonban sikerült némi információt szereznem.

Miért vannak fehér textillel beborítva a muszlim sírkövek?

Az AI chatboot szerint a muzulmán vallási hagyományokban ez a szokás általánosságban nem jellemző, de van az iszlámnak egy ága, az indonéz iszlám - Indonéziában és néhány más délkelet-ázsiai országban terjedt el -, amelyben hagyomány a sírkövek fehér textillel való borítása.  A fehér szín a tisztaságot, az ártatlanságot és az isteni tiszteletet szimbolizálja. Ez a gyakorlat az ő hitük szerint az elhunyt lelkét és a sírhely tisztaságát védi. (chat.openai.com/)

Ez így jól is hangzik. Ha valaki mégis máskép tudja, írja meg. Elvégre AI is tévedhet. :-D

Viszont közben jött egy kis kanyar. A napokban, egy nagyobb séta keretében, rábukkantam egy felhagyott muszlim temetőre. A sírkövek alakja – már amelyik még épen volt – hasonlított a Choa Chu Kang temetőben levőkhöz, de ezek mind SÁRGA kendővel voltak letakarva.


Marang Cemetery

Külön érdekesség még, hogy bár a temető teljesen felhagyottnak látszik - romos, szemetes, ki-bedőlt sírok, egymásra dobált sírkövek -, az álló sírköveken a textilek mégis egész újnak tűnnek. És az egyik síron áldozati pénzt és valami „ajándékot” is találtam. Ami viszont kínai gyökerekre utal. Szóval újabb kérdőjelek merültek fel.

Marang Cemetery, sírkő áldozati pénzzel és ajándékkal


A sárga kendőről ismét AI-t kérdeztem, Íme, a válasza: “Egyes muzulmán kultúrákban elterjedt, hogy a sírokat kendővel vagy szövetlappal takarják le. A használt kendő színe azonban változhat, és az iszlám vallási szövegek nem írják elő kifejezetten. A színválasztást befolyásolhatják kulturális preferenciák, helyi hagyományok vagy személyes döntések.

A sárga szín a különböző kultúrákban különböző szimbolikus jelentésekkel társul. Bizonyos összefüggésekben a fényt, a tisztaságot és a spiritualitást képviselheti. Egyes muszlim kultúrákban a sárga az öröm és a boldogság színe. Lehetséges, hogy egyes közösségekben a sírok sárga kendővel való letakarása azért történik, hogy az elhunyt spirituális utazásába vetett hitet szimbolizálják, és hogy nyugalmat vagy pozitív érzést vigyenek a temetési helyre.

Fontos megjegyezni, hogy az iszlám temetkezési gyakorlatok eltérőek lehetnek a különböző muszlim közösségekben és országokban, és nincs általános szabály a sírok takarására használt textil színére vonatkozóan. A kendő színének megválasztása és a kapcsolódó szimbolika a helyi szokásoktól és egyéni preferenciáktól függően változhat.” (chat.openai.com/)

Mivel Szingapúr igazi olvasztótégelye különböző nemzetiségek és vallások keveredésének, ez a magyarázat is hihetően hangzik. Lehetett errefelé egy kisebb kínai közösség, amely az iszlám vallás szerint élt, de ezt keverte az ősi kínai szokásokkal is (ez persze csak az én feltételezésem), és ezt a helyet használta, elkülönülten, temetkezésre. Ez megmagyarázza az áldozati pénzt is a síron. (Bár nem elégett maradékok voltak, hanem egy gondosan, piros szalaggal átkötött köteg.).

Marang Cemetery, áldozati pénz

Miért patkó alakúak a kínai sírok?

Erre a kérdésre is egy barátomtól érkezett a megfejtés. Előzőleg már én is keresgéltem, főképp képek alapján, és azt láttam, hogy egyáltalán nem általános ez a sírforma, a képek zöme „hagyományos”, szögletes sírokat ábrázolt. Így még érdekesebbé vált a kérdés.

Az interneten talált cikk szerint ez a sírforma Dél-Kínára jellemző, így erősen feltételezhető, hogy a Dél-Kínából idevándorolt emberek hozták magukkal. Domb- vagy méh-síroknak is nevezik őket.


Kínai sír a Choa Chu Kang temetőben

A patkó (vagy elegánsabban trónus) alakú sírfalon belülre kerülnek a halott maradványai, mely fölé dombot emelnek. Az így kialakult forma az emberi méhre emlékeztet, ami a kínai gondolkodásmód szerint lehetővé teszi, hogy az elhunytat ugyanúgy helyezzék örök nyugalomra, ahogyan az élete megkezdődött. Ez egyben egy új „túlvilági élet” kezdetét is jelenti a halottak számára, megerősítve azt az elképzelést, hogy az élet soha nem ér véget a halállal, hanem egyszerűen más formában, egy külön birodalomban folytatódik.

A sírkő elé oltárt is építenek, ahol áldozatokat és tömjént helyeznek el, amikor az élő családtagok tiszteletüket teszik. A sírkövön az elhunyt portréja vagy fényképe látható. A sírkőre az elhunyt szülővárosát, nevét, halálának dátumát, leszármazottait is ráfaragják, hogy emlékeztessenek a leszármazottak gyökereire.

A jól megválasztott temetkezési hely szerencsét és jólétet hoz mind az elhunytnak, mind az élő tagoknak. Sok család ezért fordul tapasztalt kínai fengshui mesterhez tanácsért a temetési hely kiválasztásával és a sírhely elrendezésével kapcsolatban. A fengshui mester feladata az ideális temetkezési hely kiválasztása és a sírhely elrendezésének meghatározása úgy, hogy az élők számára a lehető legtöbb hasznot hozza. (The BukitBrown Experience).

1 megjegyzés:

  1. Én is mindig szívesen bóklásztam idegen országok, olasz, német, osztrák, amerikai temetőkben.

    VálaszTörlés