A wikipédiából (és más authentikus forrásokból) kiolvasható,
hogy Balin az uralkodó vallás a hindu, mégpedig a balinéz hindu vallás, melyet
Bali lakosságának 93%-a gyakorol. Ez a vallás az indiai hinduizmus és a helyi,
az ősök tiszteletén alapuló anamista hiedelmek, szellemekben való hit
keveredése.
Aki
nem olvassa a wikipédiát, az se aggódjon, a saját szemével is észreveheti, hogy
Balin mennyire a hétköznapok része a vallás, az istenek és szellemek
tisztelete. Lépten-nyomon templomokba, szentélyekbe ütközünk, utcán, téren,
középületekben és családi házak kertjében.
Útkereszteződésekben
is monumentális kőszobrok állnak, de megtaláljuk őket a piactéren, a kapuk két
oldalán, a strandon. Naponta kétszer, reggel és este kis, bambuszlevélből font
kosárkában, virág- és ételfelajánlásokat tartalmazó áldozati adománnyal
hódolnak az isteneknek és próbálják lekenyerezni a rossz szellemeket. Ez utóbbiak számára a földre teszik az
adományt. Városon, falun, bármilyen ember lakta helyen folyamatosan találkozunk
ezekkel a kosárkákkal a járdán, útszélen, kapubejáratnál – de ugyanígy a taxi
pohártartójában, a kishajóban, a szentélynek kialakított asztalkán, a szállodában
a szökőkút szélén. A kosár tartalmát zömében apróra vágott bambuszlevelek
alkotják, erre kerülnek a virágok, virágszirmok, és valami ennivaló, ami
Mars-szelet épp úgy lehet, mint főtt rizs – mellette kis tálkában pedig az
ízesítésre szolgáló szójaszósz. Az egyik alkalommal megfigyeltem egy öreg
nénit, aki, miután elhelyezte a földön az áldozati ajándékot, a ruhája zsebéből
előhalászta a szójaszószos üveget, meghintette
vele a kosárka tartalmát, aztán az üveg visszakerült a zsebébe, hogy otthon is
legyen mivel ízesíteni az ételt.. Adjuk meg az Isteneknek, ami az isteneké, és
az embereknek, ami az embereké.
Virág- és ételáldozat a járdán a rossz szellemek kiengesztelésére |
A
kosárkák addig vannak ott, amíg egy galamb, kutya vagy majom el nem lopja, ki
nem lopja belőle a tartalmát – vagy amíg el nem jön a következő áldozat ideje.
Ekkor gondosan összeszedik és a szemétbe dobják, helyére friss áldozat kerül.
Esti áldozati ajándékok elhelyezése a tengerparti mólón (háttérben tengerifű ültevény, apály idején) |
A
turisták, akik tömegesen látogatják a híresebb templomokat (itt nem egyetlen
épületről, inkább épület együttesről vagy templomról és a körülötte levő,
bekerített, szobrokkal, szentélyekkel tarkított területről beszélünk), hamar
megtanulják, hogy Balin a templomokba
csak a lábat (legalább a térdet) eltakaró ruházatban szabad belépni.
Akinek
a nadrágja vagy szoknyája ennél rövidebb, esetleg túl átlátszó, annak a belépti jegy mellé mindjárt egy
szárongot is adnak, amit magára tekerhet.
Én féllábszárig érő, enyhén áttesztő nyári ruhában voltam a templomtúránkon.
Az első templomba beengedtek, a másodikban egy sárga övet kellett a derekamra
kötni (na, erre még nem találtam információt, hogy mit szimbolizál, de biztosan
fontos szerepe van, mert a balinéz emberek hétköznapi ruhatárásnak is
elengedhetetlen része), a harmadik helyen pedig már én sem mentesültem a
kötelező szárong alól.
Szárong kötelező |
A
szobrok, szentélyek, sőt sokszor a fák is, (általában) fekete-fehér kockás szárongot
viseltek. A fekete-fehér, ahogy a szentelt víz és a füstölő együttes
megjelenése a dualizmus filozófiáját képviseli (ilyen okosakat tudok mondani,
ha előtte elég sokat keresgéltem az interneten). Ezeket a kockás szárongokat
aztán évente egyszer, nagy szabású ünnepség keretében újakra cserélik
Balin
jártunkban-keltünkben mindenhol magas bambuszoszlopokat láttunk az út szélén,
erről is csak annyit sikerült megtudnom, hogy nagyobb fesztiválok alkalmával
kerülnek oda. Hogy mi célból, azt nem tudom, de tény, hogy látványos elemei az
utcáknak.
Pálmalevéllel díszített bambuszoszlopok |
Ha
Bali szóba kerül, bizonyára sokaknak ugrik be a fül mögé beszúrt magnólia virág
képe. Ez is a vallás része. Az ima során ezekbe a kis virágokba hívják le az
isteni energiákat, amely aztán addig védelmezi őket, amíg el nem veszítik.
Kisgyerekek, de felnőttek homlokán láttunk rizsszemekből kirakott mintát is,
amelyet szintén az isteni védelem érdekében viselnek.
A már említett körtúrán, amelyen egy sofőr vitt végig
bennünket egy kisbusszal, több szép és híres templom együttest is
meglátogattunk.
A Goa Gajah vagy Elefánt barlang, melybe egy démon száján
keresztül tudunk belépni, a világörökség része.
Az Elefánt-barlang szája |
Egy költeményben már 1365-ben említik a nevét. A barlang
melletti gyógyító vizű, betemetett medencét csak az 1950-es években fedezték
fel ismét holland régészek.
Egy pár éve lezajlott földrengés, sajnos elég nagy kárt
okozott itt is, számos szobor, épület leomlott, tönkrement.
Tampak Siring a szent forrásvizek temploma. Aki a gyógyító
források vizében megmosakszik, biztosítja önmaga számára az egészséget. Ezért
aztán az emberek hosszú sorban várakoznak, hogy (ruhástól) a medencébe
lépjenek, és odaérve sorban az össze forrásban megfürösszék arcukat, hajukat.
Megtisztulásra várók |
Másfajta templomélményünk volt Blue Point közelében.
Daniék mesélték, hogy fényképezés közben eljutottak egy
olyan partszakaszra, ahol rengeteg majom volt, és egyáltalán nem a félős,
bizalmatlan fajtából. Sőt! Határozottan úgy viselkedtek, mint akik tolakodónak
tartják az odalátogató turistákat, és minden erejükkel igyekezten megvédeni a
birtokhatáraikat.
Persze nekünk sem kellett több, egyből elhatároztuk, hogy mi
is ellátogatunk oda. Végül mégsem a tengerpartra, hanem a felette épült Pura
luhur uluwatu templomhoz sétáltunk el, amely szintén tele volt majmokkal. A
bejáratnál a belépti díjat leszurkolva és a szárongokat felöltve lazán
átsiklottunk a veszélyre figyelmeztető tábla felett, amiért hamarosan el is
nyertük „méltó büntetésünket”. Dani lazán lóbált egy vizes palackot a kezében,
amikor hirtelen támadásba lendült egy majom, és rárabolt. Persze mindkettő azt
gondolta, hogy ő az erősebb, de végül a majom került ki győztesen a
küzdelemből, miután alaposan összefogdosta az egész üveget, és így
megkönnyítette Dani számára, hogy megváljon tőle. Leült vele a betonra,
szakavatott mozdulattal lecsavarta a tetejét és … és nem kezdett el úgy inni
belőle, mint egy ember, csak nyalogatta a kifreccsent vízcsippeket, aztán nem
törődöm mozdulattal elfolyatta az egészet. Akkor élénkült csak meg, amikor egy
másik majom megpróbálta elvenni tőle. Persze lelkesen kattogtattuk a gépeket.
Zsákmánnyal, elégedetten |
Később Dani kijelentette, hogy mindenképpen szeretne egy
majmos képet, úgyhogy óvatosan leült egy betonkockára, amelyiknek a közepén,
tisztes távolban, kb. másfél méterre egy majom bolhászkodott. Teljesen békés
szituációnak nézett ki, de pont abban a pillanatban, amikor elsütöttem a gépet,
a majom mozgásba lendült, és egyetlen hirtelen mozdulattal lekapta Dani
szeméről a méregdrága szemüvegét. A következő mozdulatával pedig már a szájába
is vette, és elgondolkodva rágni kezdte.
Hé, az az enyém!!! |
Megpróbáltunk barterezni vele, amibe egy helybéli nő is
beszállt, aki elvette tőlünk a felkínált vizespalackot, és odadobta a majomnak,
akinek így már volt egy szemüvege és egy üveg vize is. Eszembe jutott, hogy van
nálam egy zacskó szárított gyümölcs. Előkotortam a hátizsákból, azzal a
tervvel, hogy majd szemenként odaszórom a majomnak, de a hölgy azt is kikapta a
kezemből, és úgy, ahogy volt odadobta a majomnak. Most már volt szemüvege,
rágcsálni és innivalója is, úgyhogy egyre elégedettebb képet vágva rágta a
szemüveget, de végül csak bevált a taktika. Túl sok minden volt egyszerre a
kezében, így ő is rájött, hogy valamitől meg kell válnia, szerencsére a
szemüveg mellett döntött, amelynek azonban ekkor már mindkét lencséjén hosszú
és mély karcolás éktelenkedett. Talán több átéléssel látnak hozzá a
javításához, ha Dani részletesen előadja, hogyan is kerültek rá a sérülések.
Innentől kezdve már jóval óvatosabban közelítettünk a
majmokhoz, és minden mozdíthatót gondosan elrejtettünk. Nagyon kitanult
állatok, ha leültünk valahol, egyből odasettenkedtek és a szárong alatt a
zsebekbe próbáltak belenyúlni. Láttunk napszemüveget, öngyújtót, cigarettát
rágó majmot is. Itt is beigazolódott az elmélet, hogy a lopott öngyújtónak
sokkal jobb az íze, mint az etetőben magát kellető banánnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése