2023. július 2., vasárnap

Állatvilág Szingapúrban 2. – Négy lábuak + egy kakukktojás

Személyes élmények, tapasztalatok, pillanatképek Szingapúrból, ahol fő állásban 2 éves unokámra vigyázok.

*****

Ez a felsorolás nem fedi le Szingapúr teljes állatvilágát, csak a saját állatos élményeimet és gondolataimat tartalmazza.

Mivel a napjaim jelentős részét az unokámmal töltöm, ezért az élményeket is igazi Slow Traveller-ként élem meg. (Magyarul talán elmélyült utazónak tudnám fordítani.) Babakocsit tolva nem lehet elsietni dolgok mellett. Egy sétáló és minden pocsolyánál és a falevélnél megálló kisember mellett meg még kevésbé. Ezért aztán olyan dolgokat is észreveszek (esetleg nem szaladnak el előlem), amelyek tempósabb gyaloglás mellett elkerülnék a figyelmemet. Nem is beszélve arról, hogy ha többször visszamegy az ember ugyanarra a helyre, mindig valami mást, valami újat fedez fel.

Az első sétaútjaink az Alexandra-csatorna mentén vezettek. Szingapúrban nagy gondot fordítanak a vízgazdálkodásra. Részben a villám-árvizek elkerülése, részben az esővíz megtartása érdekében. Ennek eredményeként a szigeten nagyon sok víztározó van (remek parkokkal körülvéve), meg kiépített vízelvezető, vízszint szabályozó csatornák. Az Alexandra-csatorna is ilyen, és egész gazdag állatvilága van. Halakat és teknősöket mindig nagy számban látunk benne.


Teknősszobor a Garden by the Bay-ben (Szingapur)


Bár mindenhol tábla figyelmeztet, hogy ne etesd a halakat, azért többször is láttam, hogy (főleg idősebb) emberek elmélyülten szórták a haltápot vagy a kenyérmorzsát a vízbe. Ami viszont sokkal jobban izgatott azok a vidrák voltak – és a varánuszok.

A varánuszokról a fiam hozta a hírt, aki esti sétája során találkozott eggyel. Persze onnantól én is folyton azt lestem, hogy mikor sikerül végre belefutnom egybe, és boldog voltam, amikor végre megláttam az elsőt. Illetve nem is én, hanem Ricsi, a babakocsiból. Egyből jelzett, hogy Hmmm? Hmmm? (azaz, mi az a furcsa, ami ott úszkál a sás között?!?). Nagyon érdekes volt, mert körbe úszta a medencét a növények között bújkálva, úgyhogy hosszan figyeltük, mikor hol bukkan elő. A végén kimászott egy kőre, és onnan figyelte a halakat. Le is csapott, de nem láttam, hogy sikerrel járt-e.   (Ezen a linken Te is megnézheted, hogy úszik.) - 

Azóta sem untam még bele (olyan gyakran nem találkozom velük), szinte mindig lelkesen fotózom, videózom őket, ha találkozunk.

Szalagos varánusz, azaz Water Monitor


A vidrák már első naptól kezdve izgattak, mert mindjárt a sétány elején egy tábla fogad, hogy mit is (ne) tegyél, ha találkozol velük. Ami azt jelenti, hogy elég gyakorinak kell lennie a találkozásnak ahhoz, hogy már érdemes legyen figyelmeztetni rá. (Tudtad, hogy  vidráknak saját világnapjuk is van?)


Végre ismét Daniék hozták a hírt, hogy láttak két vidrát a folyóban, éppen egymással játszottak. Aztán Sophie futás közben is „találkozott” velük, a csatornába vezető egyik szervizlépcsőn fogyasztották éppen a halvacsorájukat.

De én hiába meresztgettem a szemem, egyet sem sikerült látnom. Pedig nem csak ebben a parkban figyelmeztetnek a vidrákra, több helyen is láttam táblát, például a botanikus kertben, meg a Garden by the Bay-nél.


Végül a Choa Chu Kangtemetőben tett látogatásom alatt találkoztam velük futólag, de gyorsan el is tűntek, még a telefonomat sem sikerült előkapnom addigra. Ennek ellenére boldog voltam, hogy legalább egy pillantást vethettem rájuk, ugyanis mindjárt háromhoz volt szerencsém.

Közben áthelyeztük a sétaútvonalunkat. Ricsit – nem is tudom, miért – jobban érdeklik a játszóterek, hinták, csúszdák, mint az állatmegfigyelések. De hébe-hóba azért arra kanyarodok, mert én szeretem nézegetni őket, és végülis Ricsit is elbűvölik egy kis időre.

És lám, megérte a kitartó várakozás. Egyik nap, kora délután, hatalmas meglepetésként, és hatalmas élményként, egy egész csapat vidrát láttunk a csatorna végén lévő kis tavacskáknál. Lehettek vagy 15-en, de annyira mozgékonyak voltak, hogy nem igen lehetett megszámolni őket. Persze csattogott a telefonom, és videók is készültek róluk (itt, itt és itt nézheted meg). 

Rögtön írtam az üzenetet Daninak, aki már útban volt hazafele a munkahelyéről, hogy rohanjon ide – és tegye fel a hírt a lakótelepi „hírmondóba” is, hátha mást is érdekel. (A parkocska 5-10 percre van a condótól, ahol lakunk.). És lám, vannak emberek, akik ezen az appon is rajta tartják a szemüket, mert egyből érkeztek a lájkok! Sőt, láttunk is valakit, amikor mi már hazafelé sétáltunk, aki ott lakik, ahol mi, és a park felé ment a családjával. Szóval nem volt hiábavaló a megosztás. 😊



Sokan megálltak nézegetni a vidrákat, és valaki mondta, hogy minden évben idejönnek egy kis időre, amikor megszülettek a kicsit (és talán már elég nagyok ahhoz, hogy vadászni tanítsák őket?!?). Másnapra már eltűnt az egész csapat. Azt nem tudom, hogy előző napokban is itt voltak-e már – csak azt, hogy óriási szerencsénk volt, hogy láthattuk őket. Még Ricsit is egész sokáig lekötötték.

Szintén hűllő, de más fajta – a gekkó. Először, majd másodszor és harmadszor is a lakásban találkoztunk vele, mindig egy kicsi példánnyal. Az első kettő egész jól hagyta magát megfogni, de a harmadik nagyon fürge példány volt. Ricsivel kettesben voltunk idehaza, éppen vacsoráztunk, és ezt is ő fedezte fel, a falon. Aztán az etetőszékéből drukkolt nekem, amíg én vadásztam .”Hajrá, nagyi! Hajrá, nagyi!”.

Nem hittem volna, de helyből AKKORÁKAT ugrott a gekkó, mintha egyenesen repülő mókus lett volna. Végül csak sikerült ráborítanom a poharat. Ilyenkor aztán egy darabig nézegetjük, mielőtt végleg elengednénk. Dani az előző kettőt levitte a fűre, de én csak a falra akartam kitelepíteni. Amíg azon gondolkoztam, hogy is imádkozzam ki a pohárból – egyszerűen kiugrott, repült úgy kb. 10 cm-t, és kecsesen landolt a falon.


Esténként sétálva időnként a házfalakon vagy kerítéseken is szoktuk látni őket. Általában egy lámpa alatt, vacsorára vadászva. Én még csak kicsiket láttam, de Dani és Ricsi egyik este egy nagyobb példányba is beleboltott.

Vannak mókusaink is. Sokszor lehet találkozni velük a parkokban. A napokban egy egészen fura élményünk volt. Éppen a felnőtt „játszótéren” múlattuk az időt, és figyeltük árgus szemmel, hogy Ricsi éppen miről akar leesni, amikor valami fura hangra lettünk figyelmesek. Hosszas nézelődést után kiderült, hogy a kerregés egy mókushoz tartozik. A legfurább az volt, hogy a kerregéshez kapcsolódóan mindig felcsapta a farkát. Felcsapott farok, kerregés, egy kis szünet … aztán megint ugyanaz. Nézd meg ezen a videón, érdemes! (Érdemes a hangerőt nagyobbra állítani, mert elég távol álltam tőle.) 


Akikkel viszont még nem sikerült itt találkoznom, bár sok helyen figyelmeztet rájuk tábla, azok a majmok. Bárhol, ahol egy kicsit is természetesebb a táj – úgy értem, nem kiépített park, hanem meghagyott (szabályozott) erdős rész -, kint van a tábla, hogy óvakodj a majmoktól, mit (ne) csinálj, és főleg ne etesd őket.





Persze vannak kutyák is – szép számban. Bárhol sétál az ember, mindenhol találkozik velük. Inkább a kisebb-közepesebb fajták a divatosak. A játszóterünk mellett van egy kutyafuttató is. Érdekes, hogy ott általában közel azonos méretű kutyák gyűlnek össze. Hol kisebek, hol nagyobbak. Sokszor figyeljük Ricsivel, ahogy egy-egy kutya közeledik a futtatóhoz, és már látszik, hogy milyen izgatott. De ami még érdekesebb, a bentiek közül is mindig felfigyel egy-kettő, és odaszaladnak a kapuhoz, hogy elsőként üdvözölhessék az újonnan érkezettet. Ja, és teniszlabdák is tartoznak a kutyafuttatóhoz, hátha valaki nem hozta a saját játékszerét!

Macskát viszont csak nagyon elvétve látok, talán 3-4 darabbal találkoztam az elmúlt 4 hónap alatt. Ezért is érdekes, hogy a Singapore folyó partján viszont egy macskaszoborba botlottam.


És mivel NEM találkoztam még? Hát például krokodillal. Kicsit azért meghökkentett, amikor a tengerparti West Coast parkban sétálva egy „Mit (ne) csinálj, ha krokodillal találkozol” táblába ütköztem. (Krokodilnak viszont még a nyomás sem láttam.)


És bár nem állatokról szól, de azt hiszem, ez a figyelmeztető tábla is remekül illik a sorba.


Gyanús tevékenységet észlelsz?
- Gyanús személyeket látsz egy, a homokparton kikötő hajón?
- Gyanús jármű parkol a partszakaszon?
- Csomagokat pakolnak le a homokparton?
- Gyanús személy úszik a vízben?
AZONNAL HíVD A 999-ET!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése