2016. december 31., szombat

Nepál 1. nap Budapest – Pozsony – Dubai – Kathmandu

Napközben sűrűn, két óránként járnak vonatok Pozsonyba. Mivel nem tudtuk pontosan, hogy fogunk eljutni a vasútállomásról a reptérre, így egy korai vonatot választottunk és valóban, bőven jutott idő mindenre.

Pozsony nagyon udvarias kis város, közvetlen buszjárat van a pályaudvar és a repülőtér között. A 61-es busz 20 percenként jár és 1,20 euró (2016-ban) volt a jegyár. Mindjárt megvettük a visszafelé útra szükséges jegyeket is, hogyha úgy adódna, időt nyerjünk ezzel majd hazafelé jövet. Most így utólag belegondolva, nem is tudom, hol tudtunk volna buszjegyet venni a repülőtéren? Valami automatának csak kellett lennie.

Kellemes meglepetés volt, hogy a jegyet árusító hölgy magyarul szólt hozzánk, és még akkor sem rebbent a szeme sem, amikor kiborítottam elő az összes 5-10 centesemet, hogy abból guberáljuk össze a 4,80-at. Később, a hegyekben, sokszor áldottam magam ezért a mozdulatért, amivel jó néhány dekától sikerült megszabadulnom J

Mivel elég korán érkeztünk, üres repülőtér fogadott. A várakozás alatt úgy tűnt, nem túl sok érkező és induló gépük van, így aztán nem volt sor és tömeg, viszont minden alkalmazott kedves, mosolygós és előzékeny volt.

Pozsonyi repülőtér / Bratislava airport

Az olcsó repülőgépnek, persze, általában híg a leve. Arra fel is készültünk, hogy enni nem kapunk (annál nagyobb volt a meglepetésünk, amikor az első járaton mégis komplett ebédet tettek le elénk. Csak az italért kellett fizetni.)

Viszont költségcsökkentő tényező volt a lábtámasz, és az ülésre szerelt zseb, valamint az útitakaró hiánya. Ez utóbbi főleg induláskor hiányzott nagyon, amikor a legnagyobb teljesítménnyel nyomatják a légkondit, és még állítani sem lehet rajta.

Persze fülhallgatót is csak pénzért lehetett volna bérelni, de mivel a legtöbb szórakoztató elektronikai rendszer amúgy sem működött, így ez nem volt gond. Zsuzsa monitorján azért tudtuk figyelni, hogy éppen merre járunk, ahhoz nem kell hang.

Az út nagy részét amúgy is átaludtam, részben mert az előző napokban eléggé kihajtottam magam, részben, hogy így könnyítsem meg a szervezetem számára az időzónához való alkalmazkodást.

A dubai repülőtér terminálja meglepően szerénynek tűnt egy ilyen gazdag országhoz és nagy légiforgalomhoz képest. A visszafelé úton, amikor jóval több időt töltöttünk itt, jöttem csak rá, hogy a „fapados” terminálon vagyunk. Élőben ugyan nem sikerült látnom, de egy prospektusból kiolvashattam, hogy milyen luxus szolgáltatásokat kínálnak a másik várótermi részben. Játszótér, uszoda, alvófülkék… ami szem-szájnak ingere.

Persze bő áruválasztékkal ellátott duty-free shopok nálunk is voltak. A turista minden szinten költi a pénzét. A kényelmes fotelekkel, klubhelyiség-szerűen berendezett dohányzó sem hiányzott. A zömében arab férfiak otthonosan elterpeszkedve beszélgettek, iszogattak, fújták a füstöt, miközben a nem dohányzó utazóközönség kényelmetlen műanyag székeken, nagy kabátban feszengett a jeges fuvallatú légkondicionálók alatt.

Valamiért nem tetszettem ennek a repülőtérnek. Ahányszor csak átmentem a fémdetektoron, mindig kiszúrt, pedig semmi fém nem volt rajtam. Viszont itt a személyi motozás nem mindenki szeme láttára történik, egy külön kis fülkébe tessékelnek be, ott tapogat végig egy hölgy, hogy van-e nálad rejtett géppuska vagy fém evőpálcika.