Nagy nap ez a mai! Ma vezetett Dani először autót Kínában,
ráadásul mindjárt Shanghaiban kezdte. Kb. három hete sikeresen letette a
honosításhoz szükséges kínai KRESZ-vizsgát. Ez maga megérne egy külön
blogbejegyzést, talán születik is róla idővel egy az ő blogjában.
Röviden csak annyi, hogy égre-földre nem talált (angol
nyelvű) KRESZ-könyvet, amiben összefoglalva benne lennének a szabályok, így
csak az internetes, angol nyelvű tesztek segítségével próbálta felfedezni az
azonosságokat és különbségeket. És persze az itteni teszt „trükkös” kérdéseit.
Az otthoni tesztből bennem az maradt meg leginkább, hogy egy autópályán az
előre mutató nyíl lefelé vagy felfelé mutat. Itt Kínában például olyan kérdés
van, hogy szabálysértés-e kiköpni az ablakból.
A lényeg, hogy ezekkel a tesztekkel gyakorolt, és már
megvolt a vizsga időpontja, amikor változtatásokat eszközöltek a KRESZ-ben,
viszont az kérdések csak kínaiul voltak meg. Úgyhogy innentől kezdve már
leginkább csak a kinek van elsőbbsége típusú helyzeteket tudta gyakorolni. Hogy
ténylegesen mi is változott, arról a kínai munkatársai sem tudtak tájékoztatást
adni – nálunk sem mindig egyértelmű, hogy mit is változtatnak egy-egy módosítás
során. Szerencsére azért a vizsgán már angolul voltak a kérdések, bár így is
volt, amelyikre csak gondolom formán adott választ. De a lényeg, hogy sikerült.
Csak aztán ideje nem volt rá, hogy ki is próbálja magát az
új közegben – mint autós. Viszont gyalogosként és kerékpárosként is nagyon
hasznos információkat tud szerezni az ember, amíg azon ügyeskedik, hogy élve
megússzon egy-egy kereszteződést.
Le akartam rajzolni, hogy egy sima zöldnél ki merre mehet,
de olyan kusza lett a kép, hogy még én sem látok belőle semmit. Mivel itt
nagyon sok helyen telezöld van, tehát egy négy (vagy hat sávos úton) is
egyszerre történik a jobbra és balra kanyarodás, valamint az egyenesen előre
haladás, mindkét szemben lévő irányból. Közben persze a gyalogos is igyekszik
áthaladni a zebrán, ügyesen lefékezve a lassító, de meg nem álló autók előtt,
ugyanakkor nem eléje ugorva egy motorosnak vagy kerékpárosnak, akik még a
legelemibb szabályokat sem tartják be, és a számukra is engedélyezett minden
irány mellett még a pirosból is gond nélkül kanyarodnak mindenfelé. Az U-kanyar
is általában megengedett, és jobbra pirosban is szabad kanyarodni –
természetesen a forgalom figyelembe vételével. Elvileg. Gyakorlatilag az
erősebb vagy ügyeskedőbb elvén.
Az biztos, hogy a nyaki izületeim nem fognak elmeszesedni,
mert a zebrán áthaladva többet forgatom a fejem, hogy egyszerre tudjak figyelni
minden irányban, mint a legkomolyabb hastánc bemelegítésnél. Az itteniek
mindenesetre már ügyesen beletanultak a dologba; még egyetlen balesetet sem
láttam.
Viszont mindenki dudál, amiről először azt hittem, a
türelmetlenség jele, de egyszerűen csak figyelmeztetés, vigyázz jövök. Sajnos
pont azért, mert mindenki dudál, viszonylag ritkán lehet értelmezni, hogy éppen
merről jön a vész, és kinek szól a jelzés.
Nahát, ebbe a forgalomba készültünk mi is beintegrálódni.
Azért a dolog nem ment ilyen egyszerűen. Elsétáltunk a
Shanghai Science & Technology Museum megállóhoz, mert a google meg az
előrendelésben megadott cím szerint ott az autókölcsönző. Kétszer körbejártuk a
teret, aztán megkérdeztünk egy hivatalos egyénnek látszó személyt, aki először
elkezdett magyarázni, aztán inkább elindult előttünk, és elvezetett minket a
tetthelyre. A metró aluljáróban, a piactér mögött, eldugva volt a feljárat, nem
is csoda, hogy nem találtunk rá.
A következő meglepetés az volt, hogy hiába tisztázta Sophie
az előrendelésnél, hogy az ő nevére foglalják a kocsit (könnyebb leírni, mint a
Daniét), de egy külföldi személy lesz a vezető, kínai jogosítvánnyal, itt a
helyszínen kiderült, hogy az útlevelet is érvényesíteni kellett volna (akármit
jelent is az), 24 órával korábban. Némi felpaprikázott szóváltás után, és
miután az irodát is felhívtuk telefonon, elindultunk, egy Starbuckba, hogy
újratervezést hajtsunk végre. Sophie talált a közelben egy másik
autókölcsönzőt, és elkezdett velük tárgyalni, hogy mi a helyzet náluk. Nem,
náluk nem kell 24 órával előbb érvényesíteni az útlevelet. Lehet jönni
nyugodtan. Ja, de hozza a magyar jogosítványt is! ami persze nem volt Daninál,
mert 1. Kínában nem érvényes, 2. a kínaiak egy szót sem tudnak elolvasni belőle
(egy átlag kínai számára a latin betűk „kínaiul” vannak).
Éppen megrendeltük volna a kávénkat és közben azon
tanakodtunk, hogy mi legyen a következő lépés, amikor felhívták Sophie-t az
első irodából, hogy a kivételes helyzetre való tekintettel faxoljuk át az
útlevelet, és akkor egy fél óra alatt elintézik az érvényesítést. Vissza az
autóbérlőbe, megbeszélés, újra letelefonálás, fénymásolás, faxolás, ígéret,
hogy fél óra múlva kész. Vissza a Starbuckba. Danival megrendeltük a kávékat,
míg Sophie elment memóriakártyát vadászni, mert az övé otthon maradt. Gondoltuk
elé sétálunk a kávékkal, de 50 méter után már szembe is találkoztunk, így
együtt visszatértünk is a Starbuckba, hogy békésen elfogyasszuk a kávét. Már
kezdtük éppen kényelembe helyezni magunkat, amikor szólt a telefon, és jött az
üzenet, hogy mehetünk a kocsiért. Gondolom, a Starbuckosok egy darabig még
fogadásokat kötöttek ránk, hányszor bukkanunk fel a következő tíz percben.
Innen már elég gyorsan ment az autó átvétele, eltekintve
attól, hogy a GPS nem akart működni, úgyhogy újat kellett hozni, de még az sem
volt igazán jó …. végül azért csak kikerültünk a garázsból. Irány a nagy
kaland, és a tengerészeti múzeum! Meg a 32 km-es híd, amely közeli szigetre
vezet a tenger felett.
Reggel korán akartunk indulni, de mire minden hercehurcával
végeztünk már 11 körül volt. Tulajdonképpen jól alakult a dolog, ugyanis közben
elcsendesedett egy kicsit a forgalom. Észbe kaptunk, hogy hiába vasárnap,
igaziból munkanap van (itt is csereberélik a napokat időnként egy hosszú
„hétvége” kedvéért). Attól, hogy Daniék cégénél a vasárnapot is kiadták, a
legtöbb ember még elindult dolgozni, s ők 11-re már mind az irodájukban
üldögéltek.
Mi meg az autónkban, egy Buick Excelle-ben. Amihez rugósbicskaként
nyíló slusszkulcs tartozott (Dani nagy örömére).
Az autókölcsönzőtől a szigetig 98 km volt az út. Ha a 32,5
km hosszú hidat és a szigetet nem is tekintjük Shanghai részének (nem vagyunk
biztosak közigazgatási hovatartozásukról), akkor is kb. hatvan kilométert
haladtunk kifelé Shanghaiból – és a közelebbi oldaláról indultunk!
Gyorsan utánanéztem az interneten: Shanghai területe közel
700 négyzetkilométer, észak-déli kiterjedése 120, a kelet-nyugati pedig 100
kilométer (tengerszint feletti magassága 2-5 méter). Azaz rövidebb az út
Sárospatakról Miskolcra, mint Shanghai keleti szélétől a nyugatiig!
Dani nagyon hamar ráállt a helyi közlekedés ütemére, bár
minden szabályt, lámpát és sebességkorlátozást betartott. Szóval – szerencsére
– nem vált teljesen kínaivá. A város széle felé haladva látványosan csökkent a
forgalom. Mire eljutottunk a Dishui-tóhoz, amely egy kör alakú mesterséges tó
Shanghai délkeleti csücskében, már minden teljesen kihalt volt. De tényleg,
mintha egy művilágba kerültünk volna. Hatalmas irodaépületek, széles utak,
szépen kialakított park a tó körül, de sehol egy ember az utcán, sehol egy
bolt, vagy étterem, az úton is szinte mi voltunk az egyetlen autó.
Megnéztük a tavat, az ötletet, hogy körbesétáljuk, elég
hamar elvetettük, miután megláttuk, hogy mekkora, aztán megpróbáltunk
parkolóhelyet találni a Tengerészeti múzeumnál. Az egyetlen lehetséges helyen
turistabuszok álltak, azonkívül sehol semmi. Amikor már másodszor autóztuk
körbe az épületet és környékét határoló utcákat, végre megláttunk a múzeum
előtt egy hivatalosnak látszó egyént, aki mindjárt meg is oldotta a problémát.
A parkoló a múzeum alatt volt, egy mélygarázsban. A bejárat ugyan le volt
zárva, de a Behajtani tilos táblával jelzett kijáraton keresztül könnyedén el
lehetett jutni oda – már aki ismerte ezt a furfangot!
Shanghai Tengerészeti múzeum (Maritime Museum) |
Stílusos dekoráció a mellékhelyiségben |
A múzeum kellős közepén egy hatalmas harci dzsunka eredeti
nagyságú másolata állt. Fel is lehetett menni a fedélzetére. Mivel ezt
érkezésünkkor éppen töménytelen iskolás gyerek tette meg (őket hozták a
buszok), ezért mi inkább az egyéb látnivalókkal kezdtük.
Először úgy nézett ki, hogy a dzsunka az egyetlen látnivaló,
de aztán kiderült, hogy van egy csomó többé-kevésbé elrejtett oldalterem, ahol
rengeteg régi és újabb hajómodell volt kiállítva, meg világítótorony
alkatrészek, régi helyzet meghatározó eszközök, meg mindenféle érdekes.
Harci dzsunka |
Hajózási útvonal ábrázolása a korai Kínában |
Képzőművészet, az alap tőrfarkú rák |
Sárkányhajó |
Láttunk egy tengeralattjáró gépház belsőt is. 97 db szabályozókereket
számoltam össze, de a végén már belekeveredtem egy kicsit, úgyhogy lehet, hogy
a mennyezeten azt a 11-et mégis kihagytam. Elképzelni sem tudom, hogy lehet észben
tartani, és főleg megfelelően állítgatni mindegyiket!
Az egyik teremben a teherkikötők életét mutatták be, és volt
egy szimulátor is, ahol kipróbálhattuk, milyen, amikor egy daru leemel egy
konténert egy teherautóról, és hajóra teszi. Remek játék volt!
Egy másik szimulátor meg, a hajóépítés kapcsán, a hegesztés
rejtelmeibe avatott be bennünket. Szóval jól elszórakoztunk – és jól el is
fáradtunk.
Pedig a nap fénypontja még csak ezután jött. Irány a 32, 5
km hosszú Donghai-híd, amelyik a világ
egyik leghosszabb tenger felett ívelő hídja. A múzeumban ennek az építéséről is
volt egy kép.
Így épült a Donghai Bridge ... |
... és ilyen lett, amikor elkészült |
Magából a hídból nem sok látszott – meg a tengerből sem,
mert a korlát szinte mindent eltakart. De vagy két helyen van „magaslati pont”,
és onnan kis időre szépen be lehetett látni a „semmibe” ívelő hidat (visszafelé
még szebb volt a látvány, mert a lámpák gyöngysorként jelölték ki a híd
útvonalát).
Egész úton azon törtük a fejünket, hogy mi lehet ezen a
szigeten, amiért érdemes volt megépíteni ezt az őrült drága hidat. Ráadásul
rajtunk kívül szinte csak kamionok jártak a hídon. Utólag aztán kiderült, hogy
mélytengeri kikötő van itt. Valószínűleg a Jangce torkolatában kiépült kikötő
nem megfelelő az igaz nagy hajók számára.
Gyakorlatilag az egész sziget egy hatalmas vámszabadterület.
Gyönyörű sziklaképződmények között vezett az út, keresztül a szigeten, a hídtól
a sziget másik végén lévő kompkikötőig
(a komp egy közeli üdülőszigetre viszi az utasokat, legalábbis mi így
döntöttünk), de sajnos látványosan rombolják a területet, bontják el a
sziklákat, hogy további raktárterületeket építsenek.
Két kilátó pontot is jeleztek. Ebből az egyiket , úgy tűnt,
már bekebelezte az épülő kikötő, ahova persze tilos volt a belépés. A másikhoz
is ki volt írva, hogy behajtani (gyalogosan is) tilos, de mivel ez nem
kikötőterület volt, úgy döntöttünk, hogy azért csak besétálunk egy darabig.
Maga a látványosság az egyik hegyecske tetején lett volna, vezetett is oda egy
szépen kiépített út, csak sorompóval le volt zárva. De azért a tengert a
szigetnek erről az oldaláról is megcsodáltuk, meg alulról megnéztük azt is,
hogy hova nem mehetünk fel.
Egyébként a kompkikötő is teljesen kihalt volt. De a
hatalmas váróterme, és az előtte kialakított buszpályaudvar azt mutatja, hogy
azért szokott itt időnként nagy forgalom lenni.
Apály volt, a visszahúzódó tenger helyén csak iszap maradt,
érdekes „csatornákkal”. Persze megálltunk, hogy megnézzük közelebbről.
Szerencsére mielőtt a kőgátról a partra léptünk volna, először odahajítottunk
egy követ, mert kiderült, hogy szinte folyós iszap az egész. Viszont remek
szórakozás volt hajigálni a köveket, és nézni, ahogy beleplaccsannak az
iszapba. Soha nem is tagadtam, hogy bőven maradt bennem a hajdani gyermeki
énemből, és arra is büszke vagyok, hogy Daniban is megvan ugyanez.
Csatornák az iszapban, apály idején |
Teherkikötő |
Dekoratív támfal |
A hazafele út aztán már minden különösebb esemény nélkül
lezajlott. Ugyan sötétben még izgalmasabb volt belekapcsolódni a sűrűsödő
forgalomba (Shanghai belső részein soha nincs olyan, hogy ne lenne sok autó –
kivéve a kínai újév, amikor a fél város hazamegy rokonlátogatni, és olyan
kihaltak az utcák, mint Sárospatak, este 6 után), de Dani remekül vette az
akadályokat. Amikor már közel jártunk a kölcsönzőhöz, Sophie felhívta őket (jó,
hogy velünk volt, mert nekünk eszünkbe nem jutott volna), és egy fickó már ott
várt bennünket a kapu előtt. Átvette a vezetést, és ő vitte be az autót a
garázsba.
Mi meg boldogan, elégedetten és fáradtan hazataxiztunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése