Három nap története. Ez bizony hosszú lesz!
Shanghaitól kb. 350 km-re DNY-ra található Quandaohu, az
ezer sziget tava. Állítólag 1076 nagy és több ezer apró sziget van ezen az 573
km² felületű tavon, mely mesterséges eredetű, egy duzzasztógát építése során
jött létre, 1959-ben.
Qiandaohu, az ezer sziget tava |
A völgy elárasztása előtt több település, köztük két ősi
(több mint 1300 éves) város, volt itt, melyek a víz alatt épségben megmaradtak.
Shi cheng, a víz alatti város. (Photo: Chinese National Geography) |
Ezen a szép helyen töltöttünk egy hosszú hétvégét. Busszal
utaztunk a tó partján fekvő Chun’anba. Ha a metróra igaz, hogy mindig
meglepetés, hol bukkan az ember a föld fölé, még inkább igaz ez egy ismeretlen
helyre megszervezett utazás esetében. Az öt órás út végén a távolsági busz a
város legszélén, a szállásunktól kb. 25 km-re rakott le bennünket. És ami még
érdekesebb, nem voltak hivatalos taxik! Magánfuvarozók persze ajánlkoztak
bőségesen, de hozzájuk nem volt bizodalmunk. Végül csak sikerült fognunk
magunknak egy hivatalos járművet, amelyik el is vitt bennünket a tó partjára,
és ott kirakott, mondván, hogy itt van a szálló. Ő elhajtott, mi meg ott
álltunk a tűző napsütésben, egy sétányon, ahol mindenféle érdekesség volt, de
Happy Orange nevű szállodát nem láttunk. Egy darabig kószáltunk ide-oda, végül
Sophie felhívta őket, és megkérdezte, hol is vannak pontosan. Tényleg nem volt
messze, csak kicsit elbújt a többi épület között. Mindenesetre érdekes, hogy a
sofőr miért nem az épület előtt tett le bennünket, pedig az utcafronton volt.
Nem baj, kicsire nem adunk, a fő, hogy meglett.
Elfoglaltuk a remek kis szobánkat, amely „emeletes volt. Egy
franciaágy a folyosó szintjén, és a szobán belül egy lépcső vezetett fel a
fürdőszoba felett kialakított másik szintre, ahol két további ágy volt.
Szekrény viszont egyetlen egy sem. Sőt, még falifogas sem. Volt viszont
vízforraló, mert itt Kínában a forró víz hozzátartozik az alapellátáshoz.
Étteremben is sokszor azzal kezdik, hogy kihoznak egy kanna forró vizet (olykor
teát), hogy legyen mit iszogatni az ételre várva.
Kerékpárokat béreltünk – jobban mondva, egy kerékpárt és egy
tandembiciklit -, és elindultunk a tó partján. Dani és én ültünk a tandemre,
mert mi még nem próbáltuk ezt eddig. Érdekes jószág, kell egy kis gyakorlás,
amíg belejön az ember, például az összehangolt indulásba, vagy a pedálozásba.
Nekem, mint hátul ülőnek, külön érdekesség volt, hogy a kormányom nem szolgált
kormányzásra, kizárólag kapaszkodásra. Eleinte görcsösen igyekeztem irányban
tartani a bringát, de aztán belejöttem, hogy nem kell ilyesmivel foglalkoznom.
Ez az egész tóparti turistaövezet most van kiépítés alatt. Végig a parton, meg néhány nagyobb szigeten hatalmas építkezések folynak,
üdülőházak, villák, szállodák, félkész állapotban, de már szép külső formát
mutatva. Nem lenne könnyű választani közülük, főleg azért nem, mert a kilátás a
telkekről is jobbnál jobb volt.
Qiandaohu |
A tó körüli kerékpárút is teljesen új. Olyannyira, hogy még
nincs is mindenhol kész. Ilyenkor aztán az ember kikanyarodik az autóútra, és
ott folytatja egy darabig. Elméletileg az alagutakat is kiváltották kerékpárutakkal
(alagút van bőven), de gyakorlatilag pont ezeken a részeken is hiányzik még
itt-ott a kerékpárút. Szóval a kalandos élmény megvolt itt is.
És rájöttem, hogyan történik errefelé (?) az építkezés. Az
első, hogy megálmodnak valamit. A második, hogy gondosan kitáblázzák, és – ha
olyan – részletes prospektust készítenek róla. Ezután elkészül a kapu, amin át
a lakópark, szabadidő központ, kerékpárút megközelíthető – és csak azután
állnak neki a tényleges építkezésnek. Mindennek az az eredménye, hogy a nagy
semmi közepén hatalmas tábla hirdeti, hogy itt áll a Sunshine Inn, részletes
térképpel a kezedben megdöbbenve látod, hogy út helyén egy halom sóder és egy
munkagép áll, és geológiai múzeumról, amelyhez útjelző tábla vezet, kiderül,
hogy még csak az anyaggyűjtésnél tartanak.
Vacsorára a környék legjobbnak mondott éttermébe mentünk. A
szállodánk a hajókikötő közelében, viszont a várostól legalább 10 km-re volt.
Érdekes módon a sok motelhez alig tartozott étterem. Mit ne mondjak, ez a mi
helyünk sem kapott volna még egy csillagot sem egy átlagos megmérettetésen. Sem
a kiszolgálást, sem az általános higiéniát nem vitték túlzásba, de így is
hatalmas forgalmuk volt. Egymás után jöttek a turistabuszok. Beözönlött egy
csomó turista, körbeültek néhány kerek asztalt, elpusztítottak minden
felszolgált ennivalót, aztán már tovább is álltak. Jöhetett a következő
csoport. Két csoport között meg a környék kóbor kutyái szedegették össze a
lehullott falatokat a földről.
Sült rizst ettünk, húsdarabokkal és wokban párolt „garlic
bolt”-tal (ez, ha jól kotorásztam a neten, a fokhagyma friss zöld hajtása).
Készül a vacsorarendelés |
Az út mentén egymást érték az eper árusok, másfél kiló volt
egy egység (nem tudom miért), és olyan áron adták, mint Shanghaiban fél kilót!
Úgyhogy megvolt a desszertünk is.
Az árral sodródó falevél, amely soha nem tudja előre, hol is
vetődik majd partra. Dani pénteken, a csomagolásnál megnyugtatott, hogy az sem
gond, ha valami otthon marad, „hiszen városban leszünk, bármit meg tudunk
venni”. Ehhez képest reggel alapos fejtörést okozott, hogy honnan is szerezzünk
reggelit. A motelben nem volt étterem, és az üdülőtelep egyetlen
sétálóutcájában egy árva élelmiszerbolt, pékség vagy hasonló hely sem akadt,
ahol vehettünk volna magunknak valami ellátmányt. Végül persze megoldódott a
helyzet. Találtunk egy másik szállodát, ahol külsősöknek is felszolgáltak
svédasztalos reggelit. Dumplingot ettünk, rizst, szójatejet – igazi kínai
nyalánkságokat.
Chun'an kikötő, sétálóutca |
Teaszárító tál |
Így dagasztják a kelttésztát |
A kínai Manneken Pis (pisilő kisfiú) |
A kilátás mellett a halételek a környék másik nagy vonzereje |
Dani még régebben kinézte valahol, hogy van itt egy Stone
Forest nevű látványosság, amit feltétlenül nem akart nézni. A recepciós hosszas
egyezkedés után szerzett is nekünk egy taxit, amelyik elvitt minket másnap egy
40 km-re lévő helyre a hegyek közé (meredek szerpentineken és jó minőségű
utakon – kivéve, ahol lakott vagy épülőfélben lévő települések voltak, mert ott
hirtelen megszűnt minden minőségi út, és szinte csak földutak voltak. Persze a
településeket sem világvárosnak kell elképzelni, sokkal inkább csak néhány ház csoportosulásáról
volt szó. A legtöbb ház is elég szóbéli volt, viszont majdnem mindig akadt egy,
a többinél sokkal nagyobb, gondosabban díszített, és jól karbantartott
hivatalos intézménynek látszó épület. Mivel szó szerint keresztülszáguldottunk
ezeken a helyeken (hiába, a taxis vidéken is taxis, nem csak a városban), így
csak futó benyomásokat szereztünk. Még így is 1 óra 20 percbe telt az út.
Maga a Stone Forest egy mészkő sziklás terület, bizarr
formációkkal, amelyek mindenre emlékeztetnek csak éppen erdőre nem, viszont így
is nagyon szépek voltak. A park kb. 10 km²-en terül el, jól kiépített
gyalogösvényekkel, a hegyoldalhoz erősített járdákkal és lépcsőkkel összevissza
átszőve. Bár tűzött a nap, azért igyekeztünk alaposan felderíteni. Sajnos nem
sikerült a végére érnünk, s ennek csak egyik oka volt az, hogy a sofőrünk, aki
a parkolóban várt ránk, három óra elteltével kezdett telefonon érdeklődni, hogy
merre járunk.
Maga a park is akkora volt, és annyi szint volt benne, hogy
fájó szívvel lemondtunk néhány ígéretesnek tűnő, de a távolba vezető ösvényről.
Fuxi Stone Forest (Qiandaohu) |
Fuxi Stone Forest (Qiandaohu) |
Fuxi Stone Forest (Qiandaohu) |
VIP vagy állatkerti majom ... nézőpont kérdése |
Nagyon finom vacsorát ettünk egy, a tegnapinál sokkal
hangulatosabb étteremben a városban. Az ilyen éttermi étkezések általában úgy
zajlanak, hogy egy csomó fogást rendelnek, amik az elkészülés sorrendjében
érkeznek, aztán mindenki abból vesz, ami éppen megtetszik neki. (Ha
Spanyolországban lennénk, azt mondanám, hogy Tapas-vacsora, de mivel Kínában
vagyunk, hát hagyományos kínai étkezés). Az egyik különleges (mármint nekem
különleges) fogás, apró kis tésztakelyhekből és szójababos, húsos, mártásos
egyvelegből állt. Ezt kellett belekanalaznia kelyhekbe, és együtt megenni.
Finom volt, és mutatós is.
Annyit ettünk, hogy mire a dumplingot kihozták, már jól is
laktunk. Úgyhogy azt becsomagoltattuk reggelire.
A tó partján igyekeztünk lesétálni a felszedett kalóriákat,
és közben a korzó élénk életét figyeltük. Rengetegen sétáltak, mindenki élvezte
a jó időt. Kutyák, kisgyerekek, szerelmespárok, idős emberek, mindenki ott
nyüzsgött. Ahogy sötétedett a téren megszólalt a zene is, és sokan táncra
perdültek. Részben a múltkor látott táncos mozgás volt a műsor, de sokan
párosával, valóban táncoltak – bár ők is ugyanolyan állandóan ismétlődő
mozdulatsorral, mint a csoportos táncolók.
Mi meg a lépcsőn ülve a vizishow-t vártuk, mert – nem tudom
honnan – Sophie-nak volt egy olyan információja, hogy lesz. Talán 7 és 8
között. Vagy máskor. Mindenesetre szorgalmasan bámultuk a vizet ott, ahol
valami kiépített alkotmány jelezte, hogy tényleg szokott itt lenni valami
ilyesmi. Ennek ellenére ma este nem volt semmi. Úgyhogy ismét korán lefeküdtünk
aludni. Tegnap fél 10 körül, ma már 9-kor ágyba roskadtunk, de így is minden
gond nélkül rögtön elaludtunk. Gondolom, a nap is jól kiszívja belőlünk az
energiát – a fiataloknak meg még egy csomó alváshátralékuk is van. Erre jó a
szabadság, hogy az ember behozza a lemaradásait.
Élet a korzón (Chun'an) |
Úri reggelink zöldséges dumplingból és narancsból állt. A
napi program meg hajókirándulásból, majd hazautazásból.
A tavon folyamatosan közlekednek a turistajáratok, melyek
néhány szigetre viszik el a kirándulókat. Az idegenvezetőnk szerint vasárnap
30.000 turistát vittek ki a szigetekre. Mi ugyan hétfőn mentünk, de még így is
rengeteg volt az ember mindenfelé.
Cruiser a Qiandaohun |
Van néhány speciális sziget, ahova különböző állatokat –
majmokat, struccokat, kígyókat – telepítettek be, amelyek mindenféle
turistaatrakcióval is szolgálnak. A struccokon lovagolni lehet, a kígyókat
simogathatjuk … de ezekre a szigetekre nem mindig viszik el a turistákat, mert
korlátozni kell a látogatók számát. Úgyhogy mi egyiken sem jártunk, voltunk
viszont három másik szigeten. Az első a tó egyik legnagyobb szigete, és külön
jelentősége, hogy a hegy tetejéről kb a tó fele belátható. Gyönyörű látvány,
még így is, hogy a kilátó korlátjánál „sorban állnak” a turisták, hogy
lefénykézzék magukat a mesés háttér előtt. A hegy tetejéről meg Kína
leghosszabb fűcsúszdáján jöhet le, aki bátor.
Nem tudom, összesen hány
fűcsúszda van Kínában, mindenesetre ez nem volt túl hosszú. Tegnap láttunk
egyet a Stone Forestben, amelyiket hosszabbnak szavaztunk meg, igaz, hogy azt
még nem adták át. Úgyhogy addig még lehet ez a leghosszabb. A jegyvásárlásnál
el kellett dönteni, hogy lassú, közepes vagy gyors csúszdán akarunk-e lecsúszni
– naná, hogy a gyorsat választottuk -, aztán a csúszdánál érkezési sorrendben
oda löktek, ahol éppen megürült egy hely. Mivel mind a három pálya egyformán
meredek volt, túl nagy különbség nem igen lehetett a sebességekben. Előtte
izgultam egy kicsit, utoljára 27 évesen ültem hasonló csúszdán a bécsi
Práterben, de azért ki nem hagytam volna!
A harmadik szigeten feltrappoltunk a lépcsőkön az
óratoronyhoz. A trappolásra azért volt szükség, mert minden szigeten egyre
kevesebb időt kaptunk a nézelődésre. De megérte a rohanás. Az óratoronyban egy
hatalmas harang volt, amit akárki megkongathatott. Persze meg is tettük. Egy
nagy farönköt kellett a haranghoz lökni, hogy megszólaltassuk. Aztán már
rohantunk is vissza a kikötőbe, hogy le nem maradjunk a hajóról.
A Sárkány-sziget egyik faragványa, Qinadaohu |
Titkos kert, belépni tilos |
Óratorony, Qiandaohu |
Tegnap a sofőrünk javasolta, hogy ne a távolsági busszal
menjünk vissza Hangzhouba (onnan vonattal terveztünk továbbmenni), hanem van
egy buszjárat, amelyik közvetlenül a szálloda előtt áll meg, és
Hangzhouban a vasútállomásnál tesz le.
Így nem kell bumlizni a szálló és a buszpályaudvar, meg a buszpályaudvar és a
vasútállomás között. Az ár meg kb. ugyanannyira jön ki.
Ma direkt azért eljött a sofőrünk a szállodához, hogy
megmutassa nekünk a buszt, és beszéljen a sofőrrel. Ugyanis kiderült, hogy ez
nem egy menetrend szerinti járat, hanem „buszstoppolás”. Azaz Chun’an és
Hangzhou közti turistabuszra beszélt rá minket a sofőrünk. Gondolom,
osztozkodnak a bevételen. Nem mi voltunk az egyetlen potyautasok, egy fiatal
pár is illegálisan szállt fel. Igaz, hogy a turistákat egy kicsit át kellett rendezni, de végül
mindenkinek jutott hely.
Hangzhou külvárosában viszont megállt a busz egy kis
bevásárló turizmusra. A város ugyanis híres a selyemről és a teáról, és az
idegenvezető az utolsó 20 percben egyfolytában ezeket a termékeket magasztalta,
és vásárlásra buzdított (nem, még mindig nem beszélek kínaiul, de Sophie
összefoglalta a lényeget). Kicsit bosszankodtunk, hogy most, épp a cél előtt,
megint várhatunk egy órácskát, de egyszercsak jött a sofőr, hogy szálljunk le.
És átterelt bennünket egy másik turistabuszba, amelyik éppen indulófélben volt,
és tényleg a vasútállomásnál tett le bennünket. Hogy hogy intézik el ezek
egymás között az anyagiakat, az rejtély. Hiszen benne van a történetben a
felhajtó taxisofőr, a buszvezető, aki elvitt minket Hangzhouba (esetleg még az
idegenvezető is), és a másik sofőr, akivel az utolsó szakaszon utaztunk… Az
biztos, hogy megéri nekik, különben nem vacakolnának velünk.
Ismét egy finom vacsorához volt szerencsénk. Padlizsán
fűszeresen, grillezve, karfiol wokban elkészítve, sült puffasztott rizs édes
paradicsommártással, yamgyökér áfonya(?)szósszal, marhahús falatok, sült hal,
halleves, sült dumpling, finom limonádé és persze az elmaradhatatlan limonádé.Szerény kínai vacsora |
Shanghaiban a pályaudvartól a mi megállónkig metróval 45
perc.
A metrómegállótól hazáig gyalog 35 perc (lett volna, de szerencsére
kaptunk taxit).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése