2014. június 7., szombat

6 - Metro, kozlekedés, parkok

Naponta legalább másfél órát a metrón utazva töltök, ami remek alkalom arra, hogy komoly (vagy felületes?) megfigyeléseket tegyek.
A tülekedésről még mindig nem tudta leszöktatni őket Dani, aki folyamatosan dolgozik a nevelésükön. :- ) A dolog úgy működik, hogy a metró megállókban, a peronon gondosan ki van jelölve, hogy hol fognak nyílni az ajtók. Nyíl is mutatja, hogy a két vonal között KIFELÉ jönnek majd az emberek. A várakozók pedig, akik majd BEFELÉ mennek, kéretnek kétoldalt,a vonalak mögött, sorban állva (vagy ez már túl nagy elvárás?) várakozni. Ezt általában meg is teszik … egész addig, amíg a szerelvény be nem ér az állomásra. Abban a pillanatban azonban, hogy megáll, a két oldalt várakozó tömeg szilárd falként összetömörödik az ajtó előtt, és amikor az kinyílik, azonnal, faltörő kosként nyomulnak befelé a kocsikba. Ugyanakkor persze a bentlévők közül is szeretne kiszállni néhány – vagy jó esetben sok – ember. Érdekes módon meg sem fordul a fejükben, hogy mennyivel egyszerűbb lenne a beszállás, ha először hagynák, hogy a kiszálló emberek felszabadítsanak számukra némi helyet.
Na, ilyenkor szokta Dani nevelni őket, aki szélesre feszített mellkassal, csatahajóként lép ki a peronra, és nem is igyekszik elkerülni, hogy lökjön egyet a bfelé özönlőkön. Pironkodva jegyzem meg, hogy időnként még engem is elkap a harci láz – vagy a nevelés szelleme? – és hasonló módon jelzem a véleményemet.
A kocsiban utazók sem jobbank. Ha már nincs esély ülőhelyre, akkor mindenki az ajtóban tömörül, akár leszáll a következő állomoso(ko)n, akár nem. A minap egy fiatalember támaszkodott az ülésnek az ajtónál. Éppen elég üres volt a metró, de amint odaléptem az ajtóhoz, hogy a leszállásra ráutaló magatartást tegyek, felriadt és konkrétan beugrott az ajtó és közém, hogy ő szállhasson ki először (összesen hárman szálltunk le). A peronra lépve aztán lassított üzemmódba kapcsolt, viszont a felszállók miatt nem lehetett megelőzni. Abszolút logikátlannak tűnik a viselkedésük.
Kedvenc metrós játék a székfoglaló. Mindenkinek fő életcélja, hogy leülhessen. Ezért még nem is dobnék követ rájuk, mert sokan tényleg 20-30-40 percet is utaznak – én is fáradt vagyok általában este, amikor az egész napos gyaloglás után hazafelé metrózom . De ahogy csinálják! Képesek négy-öt métert is sprintelni egy-egy üres helyért. Pedig ahogy Sophie elpanaszolta egyik este, van egy íratlan törvény, hogy az jogosult a megüresedett ülőhelyre, aki közvetlenül mellette áll. A minap mégis megtörtént vele, hogy valaki elorozta előle a „jogos” helyét, gyakorlatilag még az előtt leülve, hogy az ott ülő teljesen felállt volna.
Az egyetlen törvény, amit szinte maradéktalanul betartanak az élet minden területén, az a farkastörvény – az erősebb győz.
A felszíni közlekedésben különösen jól követhető. Amikor a gyalogosnak zöldje van, és elindul (már amelyik foglalkozik ilyen csekélységgel, hogy kivárja a zöldet), igencsak észnél kell lennie, mert jöhet balról kis ívben jobbra és nagy ívben balra, jobbról kis ívben jobbra és nagy ívben balra kanyarodó mindenféle jármű (a biciklitől kezdve a kamionig), de még simán a piroson keresztül hajtó keresztirányban közlekedő kerékpár és motor horda is – és ezek a járművek mind olyan sebességgel hajtanak bele a tömegbe, és olyan eltökélten dudálnak, mint akikek előjogaik gyakorlásában gátol meg az a lázadó szellemű gyalogos, aki merészel zöldben keresztül vágni az úttesten. Nagyon észnél kell lenni. Ráadásul a kismotorok zöme elektromos, tehát ha hátulról közelít meg, általában nem is hallom.
De vissza még egy pillanatra a metróba. Örömmel jelenthetem, hogy tovább javult a shanghai emberek életszínvonala. Amikor tavaly itt jártam, kb. az emberek kétharmada volt hozzáragadva valamilyen elektromos ketyeréhez a metrón. Mára ez az arány minimum 80%, de meg merem kockáztatni a 85%-ot is. Ülve vagy állva, fél kézzel szinte mindenki a telefonja, iPad-je, iPodja gombjait nyomogatja.
A Propagandaplakát múzeumot akartam megnézni, de már a google térképen is gyanús volt a dolog, mert két helyen is jelölte ugyanazt a házszámot, mindkét helyen gondosan odaírva, hogy igen, itt található ez a múzeum.
Először a metró megállóhoz közelebbi hellyel próbálkoztam. Amint felszínre bukkantam, rájöttem, hogy itt is jártam már tavaly, amikor egy katolikus templomot kerestem meg és fel.
Az út kereszteződésekben elég nagy rendszerességgel vannak táblák, melyeken kínaiul és angolul is fel van tüntetve az utca neve, és a két kereszteződés közé eső házszámok. Így aztán könnyen megállapítottam, hogy ez a környék még messze nem az a környék. Az utcanév stimmelt, de nekem a 868-as szám kellett volna, és valahol a 2100 körül voltam. Úgyhogy először körülnéztem itt. Már az első utcasarkon egy helyes kis parkra bukkantam, amit egy lebontott gumigyár helyén alakítottak ki, megőrizve a gyár egyik épületét (most étterem), és egy gyárkéményt, mint a park jelképét. Természetesen tó is volt a park közepén,fekete hattyúk úszkáltak rajta, és méltóságteljesen fogadták az emberek adományait.
Nekiálltam rajzolni a parkot, meg a vízben visszatükröződő távolabbi toronyházakat. A park tele volt emberekkel. Unokákat sétáltató nagyszülők, iskolából hazafelé tartó gyerekek, fiatalok, sétálok turisták, ebédidőt tartó hivatalnokok ... Mindig nagy a nyüzsgés ezekben a parkokban, még sincs zsúfoltság.
A kínai emberek közvetlenségét mutatja, hogy többen is odajöttek, és minden lopakodás nélkül belenéztek a füzetembe, hogy mit is rajzolok. Ha felnéztem rájuk, nyílt mosollyal az arcukon bólogattak, aztán sétáltak tovább. Egyáltalán nem éreztem zavarónak az érdeklődésüket.
Amikor megelégeltem a „művészkedést” elindultam az utca hosszában, hogy megkeressem a múzeumomat. Először azért a biztonság kedvéért körülnéztem ott is, ahol a google mutatta, de nem találtam, így nekiláttam a szokásos lendületes, szemlélődéssel összekötött gyaloglásomnak. Jó 20 perces gyaloglás után még mindig csak az 1700 körül voltam, úgyhogy irányt váltottam egy metróállomás felé. Kell hagyni valamit következő alkalmakra is.

Zöldségpiacon jártam, nem tudom, mit láttam

Ismét a francia negyedbe jutottam, már jó ismerősként üdvözöltem a csinos kis palotácskákat az árnyas utcákon. A negyed középső részét szépen megőrizték és konzerválták, éttermek, elegáns ruhaboltok, hangszer- és zeneműboltok csalogatják az embereket. Egy-két utcával kijjebb aztán már megkopik a patina, az elegáns házak romosabbak és a köztük levő hézagokat szegényes lakóparkok töltik ki. Shanghai tényleg az ellentétek városa.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése