2017. január 1., vasárnap

Nepál 21. nap / 18. túranap TIkhedhunga (1500 m) -Naya Pul (1070 m) - Pokhara

Megtett táv/Daily distance:  7 km
A nap fénypontja
Zsuzsa: Az Annapurna látványa Pokharából jobb, mint eddig bárhonnan.
Orsi: Kecske a csomagtartóban = egyszerűség az életben.
The best part of the day
Susan: The view of the Annapurna is much better from Pokhara, than it was anywhere else during our wanderings.
Orsi:There was a goat, delivered in the luggage compartment of the bus – Just keep it simple

Szint:  1070 m (Naya Pul)
Indulás: 7:00
Érkezés Naya Pulba: 11:35
Vacsora: … NPR).
Szállás: ……..
Bár tegnap azt reméltük, hogy végleg búcsút vehetünk a lépcsőknek, egy szakaszon azért még velünk tartottak. Annál jobban értékeltük, amikor végre igazi útra térhettünk át. Időnként itt is eltereltek minket, nem mindig volt egyértelmű, hogy nekünk kedvező rövidítés, vagy az volt-e a cél, hogy biztosan keresztül haladjunk a falun, és esetleg fellendítsük valamivel a helyi gazdaságot.

Birethanti előtt nagy tábla hirdette: Viszontlátásra, Annapurna körút! A tábla másik oldalán viszont az érkezőket köszöntötték. Mivel a túra elején ilyen táblával nem találkoztunk, hát itt készítettük el a start/célfotót.

Habár innen még jó másfél kilométer volt a túra igazi végállomása, NayaPul.

Nyüzsgő település, tele lelkes turistákkal, akik alig várják, hogy belevessék magukat a kalandba, meg fáradt, megfontoltabban haladó emberekbe, akik most értek valaminek a végére, s öröm és hiányérzet máris egymást váltogatja bennük.

Megkaptuk az utolsó pecsétet az engedélyünkre, és hivatalosan is bejegyzésre került, hogy épségben és egészségben elhagytuk a nemzeti park területét. Egyben visszatértünk a „fejjük meg a turistákat minél jobban” kulturkörbe is. Megdrágultak az ételárak, és egymást érték a taxisok, akik 2000 rúpiáért akartak elvinni Pokharaig. Ahogy közeledett a busz indulási idejű, úgy ők is lejjebb adták, és már 1400-ért is elvittek volna 4 embert, de mind a hatan, akik ott vártunk, kitartottunk a tömegközlekedés mellett.

Pokharából érkező turistatársak már kiokosítottak minket, hogy a buszjegy 100 rúpia/fő, úgyhogy nem is kérdeztünk semmit a kalauztól, csak nyújtottuk neki a pénzt teljes természetességgel, ő meg látta, hogy „szakértőkkel” van dolga, és nem is próbálkozott többet kérni.

Amint felültünk a buszra, lekerült rólam a hátizsák és már csak az ablakból láttam a hegyeket, meg a kiépített pihenőket, megjelentek az első „elvonási tünetek”. Úgyhogy bámultam kifelé az úton, és próbáltam magamba szívni az élményt az utolsó morzsáig. Zsuzsa, aki hasonlóan hullámvölgybe került, azzal bíztatta magát, hogy hazaérve szinte azonnal a Lammermoori Luciával vigasztalódhat majd.

Persze itt is vastag por van mindenen. Az út szélén, minden talpalatnyi helyen egy kis bódé áll. Úgy tűnik, lakóhely és kereskedelmi egység egyszerre. Sűrűn vannak megállók, utasok szállnak fel-le, sokszor falu nincs is a láthatáron.

Egy idős házaspár kecskével várakozik. Semmi gond, a kalauz fogja a kecskét, és betereli a csomagtartóba. Más úgysem nagyon lehet ott, mindenki magával hozza a csomagját a buszra, nekünk sem ajánlották fel, hogy tegyük be esetleg hátra.

Végre Pokhara. Ez már tényleg város. Sok épület, nagy forgalom, nagy zaj. A többiek a turistanegyednél szállnak le, mi úgy okoskodtunk, hogy a csomagokkal jobb, ha a buszpályaudvar közelében keresünk szállást, így kevesebbet kell cipelni a zsákokat, amikor Kathmanduba megyünk.

Pokhara, Nepal

Egymást érik a szállodák – „igazi” szállodák, recepcióval, de mindenhonnan elküldenek bennünket, azzal, hogy tele vannak. Lehet, hogy nem is foglalt szobákkal, hanem velünk van valami gondjuk? Végül az egyik rámutat egy eldugott kis portálra, hogy ott biztosan találunk üres szobát. Találunk is. Bár angolul nem igen beszélnek, a szoba még hegyi viszonylatban is a leggyengébbek közé tartozott volna, viszont az eddigi legdrágább.

Pokharai szállodánk nem igazán tükrözte a városi jelleget
Our hotel in Pokhara, quiet a simple one

De van langyos víz, a hőmérséklet is megfelelő, szóval kezdetnek irány a zuhany. Hajmosás, legfontosabb holmik kimosása – régen volt már részünk ilyen „luxusban”.

Lesétálunk a tóhoz, az út az egyetemi campusok és a reptér mellett vezet. Zsuzsa beleveti magát a vásárlásba. A legfontosabb, hogy az immár hordhatatlanra szakadt nadrágja helyett valami szalonképesebbet találjon. Ez már turistás hely. Butikok, ékszer- és szuvenirboltok egymást érik. A járdák terítve vannak kasmírsálakkal, és nepáli szobrocskákkal. Sok a japán turista. Némelyeket még összeköt velünk a nyári ruhához viselt túrabakancs J

Egy frissen nyílt étteremben vacsorázunk, a járdára kitett asztalkánál, miközben az utca forgatagát nézzük. Nem sokáig. Egy kolduló gyerek, miután nem kap semmit, belemarkol a zöldséges rizsembe, aztán elszalad. Alighanem inkább bosszú lehetett a cél, mint élelemszerzés, mindenesetre sürgősen bevonulunk az étterembe belsejébe, ahol a tulaj sűrű bocsánatkérés és persze egy friss adag sült rizs mellé elmeséli, hogy hiába vannak gyerekotthonok, az igazi utcagyerekek mindig megszökdösnek onnan, és inkább az utcán élnek.

Úgy tűnik, a közvilágítás a városokban sem ismert fogalom. Sötétben, csak a boltok világítása mellett ballagunk hazafelé. A szállodában megkönnyebbüléssel fogadnak bennünket, úgy látszik, már azt hittek, végleg elvesztünk. A lány viszont, akivel délben minden részletet megbeszéltünk, úgy nézett ránk, mint aki még életében nem látott minket.