Úgy volt, hogy reggel 8-kor kelünk, és
legkésőbb 9-kor útnak indulunk, megnézni Dani szabadtéri falmászó helyét. De
persze dolgozó embernek a vasárnap nem a korán kelés napja. Igaz, Sophie már 5
óra körül elment, mert 7-kor kezdődött a félmaraton valahol a városban. Mire
Dani 9 után kicsivel előkeveredett a szobájából (rengeteg az alváshátraléka),
Sophie-tól már jött az üzenet, hogy célba is ért.
A mászófal a folyóparton van, egy sétányon.
Egész ügyesen megcsinálták, vastag szivaccsal leterítve alatta. Ez persze a
sziklamászókon kívül nagyon vonzó a tornászoknak és a kisgyerekeknek is. Egy
fiatal srác egyfolytában a szaltót gyakorolta, amíg mi ott voltunk, a kicsit
meg csak úgy ugráltak, szaladgáltak a szőnyegen – vagy tátott szájjal bámulták
a sziklamászókat. Ezekből is volt mindenféle. A jó felszerelésben (megfelelő
ruházat, sziklamászó cipő) ügyeskedők mellett az egyszerű sétálók is gyakran
kedvet kaptak, és kísérleteztek egy sort, hogy elkápráztassák a barátnőjüket, a
gyerekeiket, vagy egyszerűen csak a móka kedvéért. És persze a kisebb-nagyobb
gyerekek sem tudtak ellenállni a lehetőségnek, hogy valahova fel lehet mászni!
Nagyon népszerű az egész környék, az idő is szép volt, ráadásul vasárnap – tele
volt a sétány korzózókkal.
Szabadtéri falmászó hely |
Amikor Dani felhagyott a mászással,
elindultunk megkeresni a a Longhua templomot. A folyópart mentén sétálva
csodáltuk a nagy hajóforgalmat. Pár napja, amikor egyik délután a Bundról
néztük, csupa uszály haladt felfelé a folyón. Most nagy tengerjáró hajók, főleg
teherhajók adták a forgalom zömét, néha 2-3 is előzgette egymást a széles
folyón.
Mindig újra szembesülünk vele, hogy ami egy
ujjnyi a turistatérképen, az itt Shanghaiban, élőben, bizony jóval több. Most
is csak gyalogoltunk szorgalmasan a folyóparton, aztán egy forgalmas úton, és
csak nem akart jönni az utca, amit kerestünk. Persze látnivaló akad mindig.
Turista szemmel minden érdekes, a közlekedés, a házak, az emberek… Végül
megláttuk a Longhua pagoda jellegzetes tornyát, és éppen egy metróállomás
jelzőtábláját is (nagyon jók a metróra utaló jelzőtáblák, néha már egész
távolról kezdik irányítani a népet a megállóhoz), úgyhogy Dani megkönnyebbülten
búcsút vett tőlünk, és rohant haza, mert még hosszú volt a tennivaló-listája. Mi
meg először is a parkot vettük célba, hogy kicsit megpihenjünk. Ez a park a
mártírok emlékére épült, itt minden róluk szól. Az egyik oldalrészben
hangulatos temető van. Bambuszerdőben, a kövezett járda két oldalán, elszórva,
nagy kődarabok, vésett felirattal. A szöveg hosszából ítélve úgy gondolom, hogy
valami versidézet vagy hasonló lehet. Az, hogy kinek az emlékére áll ott a kő,
a mellette lévő táblácskáról olvasható le (amilyen a botanikus kertekben a fák
lábához szoktak tenni a fa nevével ellátva).
Longhua mártírtemető |
A park átellenes oldalán pedig a kevésbé
kiemelkedő mártírok emléktáblái sorakoznak félkör íves sorokban. Ilyenkor
látom, hogy mennyire nem ismerem a kínai történelmet. Az 1910-es, 20-as, 30-as
években meghalt férfiak és nők síremlékeit is láttuk. Akkoriban ki számított
mártírnak? Egyáltalán, kik harcoltak kik ellen?
A parkban lévő hatalmas szobrok is a
mártírokról, és a hősies harcokról szóltak, de nem mindegyiknek tudtuk
megfejteni a jelentését. Volt például egy hatalmas kompozíció, ahol minden alak
heroikusan küzdött, büszke kiállású, harcra kész volt – viszont a ruházatuk és
a fegyverük alapján sokkal inkább nyugati agresszoroknak látszottak, mint
helytálló hősi honvédőknek. Minek emeltek volna ilyen hatalmas, az ellenséget
dicsőítő szobrot?!? Mert a méretekben aztán nem volt hiba!
A parkból kiérve megcsodáltuk a sokemeletes,
karcsú Longhua-templomot is, de a kolostorba már nem tértünk be. Lehet, hogy
Gyurin kezdenek kiütközni a jellegzetes turistabetegség, a templommérgezés
tünetei?
Elmetróztunk a 2010-es Expó helyére, ahol
2012-ben felépítették az eredeti kínai pavilon mását (azt nem írta az
ismertető, hogy miért kellett újból megépíteni), és kortárs művészeti múzeumot
rendeztek be benne. Múzeumlátogatás előtt még „beugrottunk” a bevásárlóközpontba,
hogy együnk valamit. A beugrás kb. egy órát jelentett. Az Expo bejárati
csarnokából kialakított, 4 szintes, 1 km hosszú épület felső szintjei, ahol az
elegánsabb boltok és drága éttermek voltak, kongtak az ürességtől, a folyóra
néző hatalmas tetőteraszon viszont zajlott az élet – gördeszkáztak, egy
keréken, kormány nélküli segway-en száguldoztak, gyerekek szaladgáltak fel-alá.
Látszik, hogy kedvelt kikapcsolódási helye ez a shanghaiaknak. Az ebédünket
végül egy BreadTalk nevű, pékárut kínáló üzletben sikerült beszerezni, mire
szinte az egész áruházat bejártuk. Hol vannak azok a jó kis kajálda részlegek,
ahol egy helyen tömörülnek a különféle gyorséttermek, a bőséges kínálatukkal!
Persze lehet, hogy ott voltak valahol, csak a kínai feliratos térképen nem
tudtunk eligazodni.
Mire végre eljutottunk a múzeumhoz, már
jócskán volt kilométer a lábunkból. A városi, ténfergős kilométerek pedig
duplán számítanak. Engem legalábbis sokkal jobban kifáraszt, amikor várost nézek,
mint ha célirányosan, egyenletes tempóban haladok valahova.
China Art Museum, Shanghai |
A múzeum hatalmas épület, labirintusszerű
kialakítással, 35 galériával. Sehol egy útjelző, hogy milyen irányt lenne érdemes
követni, szinte sehol egy angol nyelvű felirat. Pedig a képek nézegetése közben
néha jó lett volna látni, hogy mi az alkotás címe. Az egyetlen információ, amit
megértettünk, az az évszám volt, de még abban sem voltunk biztosak, hogy jól dekódoltuk.
Ugyanis az alsó szinten hatalmas, Munkácsy-trilógia méretű festményeken
dicsőítették Maót, és ezek a festmények 2010-ben, 2011-ben, még 2014-ben is
készültek! Közben meg valószínűleg forog a sírjában, amikor látja, mivé alakult
az ő Kínája. Ha legalább Hongqik szaladgálnának az utakon Mercedesek és Toyoták
helyett!
A hagyományos kínai festészeti stílusba is
bele lehet csempészni egy kicsit a „boldog nők a földekről hazafelé tartva”
vagy „lelkesen dolgozó élmunkások az első kínai acélműben” idilli világából. A
részkiállítások bonyolult elrendezése, és az idő rövidsége miatt azonban
valószínűleg csak egy igen vékony szeletjét tudtuk megfogni a kortárs
művészetnek. Még így is elég volt arra, hogy megváltoztassuk eredeti tervünket
és ne gyalogosan, hanem inkább metróval menjünk haza.
Szinte minden metróállomásnak számtalan
kijárata van (3-tól akár 12-ig is), olykor egész nagy területen elterülve,
úgyhogy egyáltalán nem mindegy, melyiket választja az ember. Amikor metróra
szálltunk, nem voltam biztos a megállónk nevében, csak reménykedtem, hogy az
általunk naponta kétszer végigjárt utca neve fémjelzi. Még a kijárat számára
sem emlékeztem, nem sokat metróztunk még, mióta itt vagyunk, úgyhogy elég
bizonytalan voltam, amikor egy ismeretlennek tűnő megállóban, egy biztosan
ismeretlen kijáraton felszínre kerültünk. Még a kereszteződést is simán
letagadtam volna, de szerencsére kicsit távolabb felismertünk néhány
jellegzetes házat, úgyhogy tudtuk, hogy jó helyen vagyunk. Csak éppen pont a
kereszteződés átellenes pontján álltunk (és itt kétszer három sávos utak
kereszteződéséről beszélünk).
Még szerencse, hogy ennyire jellegzetesek errefelé a
házak, vagy inkább házcsoportok. Minden kerítéssel körbe vett lakóparkokba van
rendezve, egy-egy egységen belül azonos fazonú házakkal, amelyekben mindig van
valami extra, ha más nem, hát a tetőmegoldás eltérő. Az olcsóbb lakóparkokban
nincs kapuőr, a középkategóriásban van, de nem igen foglalkozik vele, hogy ki
megy ki meg be, az előkelőnek számító lakóparkokban pedig már mindig le van
húzva a sorompó, és rákérdeznek, hogy mit keresel ott, ha nem vagy ismerős. A
mi lakóparkunk a közepesből kezd kicsit előkelőbb felé tendálni. Utolsó
ittlétem óta már nem csak az autós sorompót engedik le napközben is (korábban
ez sem volt), de van egy bilétás gyalogos beléptető rendszer is, azaz
elméletileg csak az mehet be, akinek van erre megfelelő kis bigyója.
Gyakorlatilag mindenki az autós bejárón közlekedik J
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése