Reggel – a fiúkhoz képest – korán ébredtünk.
Sophie elment futni (a hétvégi félmaratonra készül), én meg odaálltam az
ablakhoz festegetni, és életképeket vadászni. Sikerült is elkapnom egy olyan
jelenetet, amitől égnek állt a hajam. Egy vak férfi, kis kézikocsit húzva maga
után, határozottan átment a 2x3 sávos úton, ráadásul átlósan a forgalom kellős
közepén, csupán a botjával tapogatózva maga körül. Félelmetes lehetett a
hallása, mert tétovázás nélkül megállt és elindult, amikor a forgalom úgy
kívánta!
Xi’an fő nevezetességéhez, az
agyaghadsereghez, szintén busszal jutottunk el. Út közben ismét
megtapasztalhattuk a közigazgatási területek felosztásának rejtelmeit. A 40
perces buszút kb. fele lakott településen kívül, egy autópályán vezetett, aztán
amikor ismét beértünk egy városba, arról kiderült, hogy még ez is Xi’an.
A jegyünket még online megrendeltük – éljen a
XXI. század! -, így a sorban állást itt is sikeresen elkerültük. A kiállító
csarnokokban persze bőven „kárpótoltuk” magunkat, a főbb érdeklődési pontoknál
olykor erősen igénybe kellett venni a könyököt az előbbre jutásért, vagy a
megszerzett helyek megtartásáért.
Három nagy feltárást végeztek, illetve ezekben
folyik a munka még most is – hetente egy napot, amikor a múzeum zárva van. A
köztes időben valószínűleg a restaurátor műhelyekben dolgoznak a leleteken.
Egy-egy darab összeállítása több hétig is eltart. Igazi puzzlejáték, hiszen az
összegyűjtött töredékekről még azt sem lehet előre tudni, hogy melyik katonához
tartoznak.
Agyaghadsereg Xi'anban |
Micsoda részletes kidolgozással készültek ezek
a szobrok! A térdelő íjászoknak még a cipőtalpmintázata is gondosan meg van
rajzolva.
Minden figura más és más, eltérő ruházat, hajviselet, mimika. A
gyalogosok látszólag tökéletes összevisszaságban álltak, a különböző stílusú
viseletek teljesen keveredtek egymással, nem voltak összetartozó, egy régióból
származó kis egységek, ahogy mondjuk egy régi európai csatajelenetnél látni
szoktuk (a jobb szárnyon a vizigótok, a balszárnyon a frankok, középen a hunok
… vagy valami ilyesmi). Pedig a különböző leírások alapján úgy tűnik, hogy a
valóságnak megfelelően igyekeztek elrendezni a szobrokat. A legnagyobb
sírkamrában a gyaloghadsereg várt bevetésre, a 2. és 3. régészeti gödrökben,
melyek területre és lélekszámra is jóval kisebbek voltak, a harci szekerek és a
lovas katonák sorakoztak, illetve a császári tárgyalóterem előtti őrség
álldogált feszes vigyázban. (Már amíg a fejükre nem szakadt a boltozat.)
Külön érdekesség volt számomra, hogy az
élethű, méretarányos anyagszobrok mellől előkerült legalább két, kb. 1:4
arányban kicsinyített, tökéletesen kidolgozott bronz szekérmodell is. Hogy
ezeket a feltárás melyik részén találták, és milyen célt szolgáltak volna, az
nem derült ki. Más „dísztárgynak” minősülő leletet nem láttam.
Persze ilyen nevezetes helyen nem csak a
múzeum él a turistákból, de a szuvenír árusok is. Minket is lépten-nyomon megkörnyékeztek,
hogy vegyünk agyagszobor másolatokat, egy dobozban 5 figurával. Először
reflexből nemet mondtunk, aztán rájöttünk, hogy darabra lebontva nevetséges áron
adják. Úgyhogy megszavaztunk magunknak egy dobozt. Még a 60 jüant is lealkudtuk
40-re, és roppan büszkék voltunk magunkra, egészen addig, amíg meg nem jelent a
következő árus, és 20 (!) jüanért kínálta a dobozát, mondván, hogy egészítsük
ki a gyűjteményünket, mert az ő dobozában tábornokok is vannak, a mienkben meg
nem. Persze tőle már nem vettünk, és a másik kiállítócsarnokban lévő árustól
sem, aki eleve 10 jüanról indult! (később, a városban, láttuk, hogy a boltokban
is ez az alapár). Ennyit az ügyes alkudozási képességeinkről J
Ez az egész tartomány a tésztaételeiről híres,
úgyhogy a duplingot (vízben főtt, vagy gőzön készült gombóc, esetleg utána még
pirítva is) és a különböző alakú metélteket számos formában és ízesítéssel
kipróbálhattuk egy-egy étkezés alkalmából. A jobb éttermekben minden fogáshoz
jár egy-egy történet is az étel eredetéről, vagy fogyasztási módjáról. Na, ez
nem is baj. Ugyan honnan is tudná a gyüttment európai, hogyan szokás enni a 3
méter hosszú, levesben főtt széles metéltet, ráadásul pálcikával! Ja, és az
első fogások egyike a tészta szinte teljesen sótlan főzőleve volt. Meghökkentő
egy élmény, az már biztos!
Nem csalás, nem ámítás, valóban 3 méteres a tészta |
Az est fénypontja egy nagyszabású és látványos
szabadtéri színi előadás volt. Amíg az előadás kezdetére vártunk, a parkban
sétáltunk, és a különböző tornászcsoportokat néztük. 4-5 ilyen is
összeszámoltunk. Kiáll egy térre néhány lelkes előtornász, bekapcsolják a
zenét, aztán már kezdődik is a torna. A résztvevők szépen szabályos sorokba
rendeződve felsorakoznak, és lelkesen nyújtóznak, forgolódnak. Látszólag van
egy kemény mag, de bárki csatlakozhat, és sokan csatlakoznak is
hosszabb-rövidebb időre.
Ennek a szabadtéri tornának igen nagy errefelé
a kultusza a középkorosztályúak körében. Főleg 40-es, 50-es nők űzik, de mindig
látni néhány férfit is a csapatban. Annyira lelkesek és komolyan veszik, hogy
már verekedés is volt abból, hogy két közelben tornázó csapat összeveszett,
mert elnyomták egymás zenéjét. A végén a rendőrségnek kellett szétválasztania
őket.
Szabadtéri torna - bárki beállhat |
A belépést az előadásra persze itt is sorállás
előzte meg. Békésen beszélgetve araszoltunk előre, amikor egyszer csak
megjelent egy egyenruhás, és a botjával hadonászva, minden különösebb
magyarázat nélkül, elkezdte különválasztani a férfiakat és a nőket. Éppen csak
annyi időnk volt, hogy a fiúk kezébe nyomjuk a jegyeket, aztán már el is
terelték a sort. Sophie végül hallgatózással kiderítette, hogy a biztonsági
ellenőrzés milyensége különböző, ezért ez a szeparálás. Amikor odaértünk,
láttuk is, a férfiakat gondosan végigtapogatták a fémkeresővel, a nőket meg
simán átengedték a detektoros kapun. Mégis a fiúk győztek több hosszal, mert ha
turistacsoport érkezett, akkor leállították a női sort, és őket engedték be
először.
Az előadás lenyűgöző volt. A helyi szerelmi
történetet dolgozták fel, amely a császárról és kedvenc ágyasáról szólt, akit
nagyon elkényeztetett, ezért az egyik hadúr fellázadt és követelte, hogy ölje
meg – de aztán haláluk után ismét egymásra találtak. Látványos, lenyűgöző,
elképesztő technikai megoldásokkal tűzdelt előadás volt. Impression címmel
minden turisztikailag magára valamit is adó városban van hasonló, érdemes
megnézni, rendszerint beleadnak apait-anyait.
Hatalmas vízfüggönnyel indult az egész
előadás, rajta kivetített képek, mögötte árnyjátékszerűen megjelenő táncosok.
Időnként az egész színpadnak szolgáló térség mögötti részen is megjelent egy
óriás (értsd kínai méretekkel mérve is óriás!) kivetítő. Hogy azt hogyan
mozgatták fel-le, arról sejtelmem sincs, de időnként ott volt, aztán megint
eltűnt. Az előadás nagy része egy medencében játszódott, amelyből időről-időre
kiemeltek olyan díszletelemeket, amelynek a fizika törvényei szerint nem is
szabadott volna benne elférniük! A színpad az előadás egy pontján lemerül a víz
szintje alá, és a szereplők a vízben táncoltak. A lázadás során akkora tüzek
égtek, hogy a nézőtéren is éreztük a hőt (cserébe, amikor vagy 5-6 percig
vízsugaras jelenet volt, nemcsak a vízpermetet „élvezhettük” (a 9. sorban), de
a levegő is egyből lehűlt néhány fokot (vagy legalábbis a hőérzetem ezt
sugallta). Tűzijátékokat lőttek két oldalról a vízbe, görögtűz égett a vízen,
az előadás egy pontján elengedtek egy csomó galambot, amelyek nagy része aztán
szépen felszállt a tetőre, néhány azonban megzavarodva keringett összevissza, a
nézők óriási örömére.
Mire az előadásnak vége lett, a rendszeres
buszjárat már leállt, de erre is volt megoldás. A belépődíj része volt egy
„színházbusz” is, amelyiknek a végállomása pont a mi szállodánk közelében volt.
Úgyhogy lefekvés előtt megszavaztunk még magunknak egy kis sétát a nyüzsgő
téren. Gyuri talált egy fickót, aki ördöglakatokat árult. Leálltunk nála
nézelődni, játszani, és mire végül 8 vagy 9 türelemjáték boldog tulajdonosaként
odébbálltunk, már hatalmas nézősereget generáltunk az árusnak.
Xi'anban még a csapból, bocsánat a csatornából is a híres szerelmespár története folyik |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése