2016. április 24., vasárnap

Megint eső, megint múzeum

A technika előnye, hogy az ember előre láthatja az időjárást. Így aztán, mivel mára esőt ígértek, már napokkal előbb erre a napra terveztem a Shanghai múzeum meglátogatását.

Reggel tényleg esett, de szerencsénk volt, mert amikor a metróhoz gyalogoltunk, már elállt, csak a nedves járdák mutatták a nyomait.

Daniék lakása közelében van a helyi véradó állomás. Jövet-menet már sokszor elolvastam az épület feliratát, de soha semmi mozgást nem láttam arrafelé. Ma viszont egy egész busznyi véradó sorjázott be a kapun, vidáman, lelkesen, mintha egy céges buli résztvevői lennének. Alighanem azok is voltak – fiatolok, akik még a véradást is bulinak fogják fel.

A metróban a csúcsforgalom ellentétjét volt alkalmunk megtapasztalni. A 7 kocsiból álló, egymásba összenyitott szerelvényben alig volt ember. Azok is mind ültek, így aztán sikerült elkészíteni a teljes metrót átfogó fényképet. Utána meg azzal szórakoztattuk magunkat, hogy a vagonok közepén sorakozó kapaszkodóoszlopok mozgását figyelve követtük, hogy mikor kanyarodik, esetleg emelkedik vagy ereszkedik a pálya.

A People’s Square-en szálltunk ki, amelyik egyike a legnagyobb állomásoknak, 18 kijárata van, ha jól emlékszem. Persze igazából nem maga az állomás, illetve egy-egy állomás (mert több vonal is találkozik itt) a nagy, hanem az egész föld alatti rendszer. A fizetős területen belül is kb. 10 perc, amíg az ember eljut a 2-es vonaltól a 7-es vonalig például, de mindkettőnek ugyanaz az állomásneve. Aztán a sok-sok kijárat is elég nagy területen helyezkedik el. Itt aztán tényleg meg kell gondolnia az embernek, hogy melyik kijáraton akar felszínre bukkanni.

A 2-es kijárat a Várostervezési Múzeumnál jön fel, és ez az a része az aluljárónak, ahol berendeztek egy kis 30-as évek beli Shanghait. Régi fényképek, a kedvenc shanghai illusztrátoromtól származó, történetekkel tűzdelt képek, egy európai stílusú ház előtt álldogáló oldsmobil, gőzgombóc árus és cipőtisztító fiú szobra, postahivatal, ahol bélyeg mellett dohányárut, tűt, cérnát, édességet is lehetett kapni – és egy régi utcasor boltokkal (amelyekben persze mai nassolni valókat és szuveníreket árusítanak). Hangulatos az egész.

Innen visszatérni a XXI. századi aluljárók világába, ponyváról harisnyát kínáló árusok közé – kész utazás térben és időben egyaránt, mert nem csak a 30-as évekből ugrunk át a 2010-esbe, de Shanghaiból is az Őrs vezér tere aluljárójába.

A Shanghai múzemba ingyenes a belépés, viszont szigorú biztonsági ellenőrzés van. Itt is kiszúrták a hátizsákban lévő vizet, de már rutinos voltam, és elsőre megértettem, hogy azt kérik, igyak belőle. Rájuk viszont nem lehet azt mondani, hogy nagyon gondosak lennének. Mutatta az ellenőr a képernyőn, hogy van KÉT palack víz a hátizsákban, aztán tökéletesen megelégedett azzal, hogy az egyiket megmutattam és megkóstoltam.

Shanghai múzeum
A múzeum nagyon gazdag anyaggal rendelkezik. A kisebbségek viseleteiből kiállított anyaggal kezdtük. Érdekes módon az egész gyűjtemény a XX. század első vagy második feléből származott. A szabásuk még jól tükrözte a hagyományos stílusokat, az anyagok, díszítőelemek viszont már egyértelműen modern forrásokból származtak.
Szecsuáni népviselet


Kékfestő, kínai módra

Négy emeleten összesen tízféle kiállítás van a kínai érméktől kezdve a kaligráfiai műveken és kínai festészet alkotásain át a pecsétnyomókig. Fantasztikus micsoda részletgazdag, míves darabok voltak ezek, nem csak hitelesítésre szolgáltak, de legalább annyira az esztétikumra is törekedtek. Nem tudtam megállni, és időről időre előkaptam a gépemet (itt Kínában, vaku nélkül, szinte minden múzeumban szabad fényképezni), és meglepetéssel és örömmel tapasztaltam, hogy az új gépem (ami nem új, csak legutóbb még az előző volt velem) milyen remek képeket készít még félhomályban is.

Pecsétnyomó, és oldalsó díszítés lenyomata

Kb. öt órán át bírtuk a kultúrát, igaz az utolsó, bronzkori tárgyakról szóló kiállításon már elég nagyvonalúan futottunk végig. Aztán a következő programpontként a bevásárlást tűztük ki célul. A Carrefourba igyekeztünk, olyan fontos dolgokért, mint késélező, pendrive, szendvicsvillák.

Az egyik polcsoron, kb. 2 négyzetméternyi területen csak evőpálcikák voltak. Egy lány hosszan és gondosan válogatott közöttük, többször is meggondolta magát, és visszatette a már kiválasztottat, hogy másik mellett döntsön. Nekem könnyebb volt a helyzetem, mert én fém evőpálcikát kerestem, és elég hamar átláttam a helyzetet, hogy az egyáltalán nincs. A többi felkínált áru között, a színén kívül – világosabb vagy sötétebb nyersbambusz szín - semmi eltérést nem láttam.

Az esőt azért nem úsztuk meg. Amikor feljöttünk a metróból, már láttuk, hogy minden belépő az esernyőjét rázogatta. Szerencsére most a közelebbi metróval érkeztünk, így csak mintegy 20 percig áztattuk magunkat. Arra mindenesetre elég volt, hogy eláztassa a nadrágunkat és a hátizsákot is.

Most minden ott szárad a légkondicionáló előtt, ami a hűtésen kívül itt a fűtésre is szolgál.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése