2016. április 24., vasárnap

Hangzhou – látványos fejlődés

Újra kiruccantuk a városból – egy másik városba. Hangzhou kb. 200 km-re van Shanghaitól. Persze elég nehéz itt távolságot meghatározni, mivel mindkét város hatalmas területen fekszik, azt sem tudja az ember, hol az eleje, meg a vége, szóval nem egyszerű eldönteni, melyik két pontot választjuk számítási alapnak. Mi a vasútállomások közti távolságot próbáltuk megsaccolni, mégpedig leginkább a vonat sebessége alapján. Ami, Gyuri nagy örömére, időnként elérte a 307 km/órát is. Érdekes élmény, a vonatban semmit nem érezni, de látjuk, ahogy simán lehagyjuk az autókat. És az ablakból kifelé fényképezve is igen csak résen kell lenni, hogy az legyen a képen, amit szeretnénk. Mire az ember elsüti a gépet, már régen tovaszaladt a látványosság.

Esőben indultunk el hazulról. Ilyenkor eltűnnek a taxik a város utcáiról. Illetve láthatóak, csak mindegyik foglalt, vagy éppen rendelésre tart valahova. Először a kereszteződésben próbáltunk vadászni, aztán beállítunk a buszmegállóba, mondván, hogy ha busz jön, azzal megyünk. Itt ugyanis nincs menetrendje a busznak, így ez elég kiszámíthatatlan közlekedési eszköz. Végül ¾ órás várakozás után, ami alatt se taxit nem sikerült fogni, se busz nem jött, nekiindultunk gyalog. Mindezzel persze jókora csúszásba kerültünk, úgyhogy pont elkaptuk a reggeli csúcsforgalmat a metróban. Végig is álltuk a kb. egy órás utat a Hongqiao vasútállomásig. Az ottani látvány viszont bőven kárpótolt. Suzhouba is innen indultunk, de akkor nem volt időnk nézelődni, most viszont majdnem egy óránk volt még a vonat indulásáig (sok vonat megy Hangzhouba, úgyhogy a pályaudvarra megérkezve egyszerűen csak jegyet vettünk a legközelebbire.) A hatalmas méretek itt is megmutatkoznak, Gyurit különösen lenyűgözte. Az épület egyik végén, a legfelső szinten állva remekül belátható a belső tér, a szorgalmasan araszoló kis utas-hangyák, az egész rendszer, amit beszálláskor aztán saját magunk is megtapasztalhatunk. Flottul meg van szervezve minden, a hatalmas embertömeg ellenére minden beszállás ripsz-ropsz lezajlik.

Hongqiao vasútállomás, Shanghai
Hangzhouban, a metróból feljőve, az első tapasztalatunk az volt, hogy mindenhol építkeznek. A rohamszerű fejlődést mutatta az is, hogy Danival többször is megállapítottuk, mi minden változott 2013 óta. Megépült két újabb metróvonal, és kibővült a régi, egy csomó útkereszteződésben alul- vagy felüljárók épültek, a legtöbb helyen mozgólépcsővel (a gyalogos aluljárók jóval mélyebben vezetnek, mint Budapesten, törtük is a fejünket, hogy erre mi szükség van). Nyüzsgő építés-szépítés zajlik mindenfelé. A turistaövezetben egy csomó helyén újra rakták éppen a járólapokat (nem is lehetett rendesen közlekedni, minden fel van ásva, el van kerítve), javítják az épületek homlokzatát, kicserélik az utcai lámpaoszlopokat, növényszobrokat készítenek, azaz egyesével dugdosnak be picike növénykéket egy hatalmas oszlop (vagy más forma) köré kifeszített hálóba, hogy valami szép mintát állítsanak elő.

Így készülnek a növénydekorációk
A két nap alatt aztán magyarázatot is találtunk minderre. Jönnek a G20-ak Hangzhouba, 2016-ban! Amikor már ráállt a szemünk, akkor egy egész csomó plakátot, feliratot, tacepaót láttunk, ami mind a lakosságot lelkesítette, illetve nevelte, hogy hogyan keltsék kulturált, vendégfogadó város látszatát.
Amúgy is sok a népnevelő plakát pl. az építkezéseket eltakaró kerítések falán. Ezeket nézegetve az ember képet kap a helyi szokásokról – mert hiszen minek tiltani valamit, amit amúgy sem tesznek az emberek.

A hostelünk egész közel volt a tóhoz, remek helyen. Látszik, hogy a városnak ezen a részén élénk a turizmus. A rengeteg gazdag szálloda mellett ott sorakoznak az ilyen egyszerűbb „tömegszállások” is. Csak a mienk mellett közvetlenül legalább még kettő hasonlót láttam. Egyszerű, de célszerű intézmények. Most nem sikerült három ágyas szobát kapnunk. A fiúk egy hat ágyas szobában laktak, én meg három kínai leánykával osztoztam. Amikor bementem a szobába, hogy letegyem a csomagjaimat, csak egyikük volt ott, de rögtön nekiálltunk beszélgetni egy kicsit. Közben a fiúk meg az indonéz lakótársukkal barátkoztak, aki nagyon közvetlen volt – viszont éjszaka aztán kiderült az is, hogy rettenetesen horkol!

Kerékpárt béreltünk, hogy felkarikázzunk a teaültetvényekhez, a hegyekbe, de végül menet közben módosítottuk a tervet, Gyuri szervezete fellázadt az általunk megszokott tempó ellen. Tény, hogy magyar szemmel nem túl kényelmesek az itteni biciklik. Szerintem max. ¾-esek, mivel egyszerűen nem lehet annyira felhúzni az ülést, hogy kényelmes legyen nekünk. Az érdekes az, hogy a kínaiak meg pont úgy szeretnek ülni rajta, hogy teljesen le van engedve a nyereg, és nem nyújtják ki a lábukat tekerés közben. Számunkra ez sokkal fárasztóbbnak tűnt, és azon tűnődtünk, hogy egy ilyen nép, amelyik végigkerekezte a történetét, hogy nem jött rá, hogy mennyivel kényelmesebb (és hatékonyabb?) lenne, ha felemelné a nyerget. Vagy lehet, hogy ők tudnak valamit, amit mi nem?

Teaültevény
Azért a legmélyebbre lenyúló teaföldig eljutottunk, lehet kipipálni, aztán irány a tó felé, az legalább szintben van. Szépen körbe is kerékpároztuk. Az egyik fele remek túra, kevés forgalom, remek látvány, jó út, legtöbbször elválasztott kerékpárút is – még a gyalogosok is elégedettek a saját járdájukkal. A város felé eső rész viszont ennek pontosan az ellenkezője. A gyalogosok folyton a kerékpárúton közlekednek – egyet majdnem el is gázolta, kb. egy centire tőle fékeztem le, amikor minden előzetes ráutaló magatartás nélkül bevágott elém, hogy mégiscsak fellépjen a járdára – a taxik és buszok is ott állnak meg, hogy kitegyék az utasaikat, az építkezések folyamatos útfelbontással és lezárt területekkel járnak, és ehhez jön még a rengeteg autó, motoros – és turista. Nagy kihívás egy egyszerű, vidéki (értsd Budapest faluból érkező) embernek végigkerekezni ezek között az akadályok között.

West Lake Area, Hangzhou
Shanghai tartózkodásunk első napján, séta közben több fát is láttunk, amelyikbe hatalmas fecskendőszerű valamik voltak szúrkálva. Na, itt most sikerült élőben látnunk az egész folyamatot. Úgy tűnik, valamiféle vitamininjekcióval táplálják a fákat. Ehhez egy fickó fúróval 5-8 lyukat fúr az öreg fák törzsébe, aztán jön egy ember, és kis ampullákat szúr a lyukakba. Nem sokkal utánuk pedig megint jönnek páran, ők meg kiszedegetik a kiürült ampullákat (elég mélyek a fúrt lyukak), és hanyagul odakennek egy kis sarat (vagy port) a sebekre.

Az Ajisen Ramenben ebédeltünk. Jó a választék, ázsiai ízek, de a gyanakvó európai számára is finom, bőséges, és még valami érdekes gyümölcslevet is kínáltak. A kép alapján és homoktövisnek néztem (remélem, az nem mérgező J  ).

Leifeng pagoda
Letettük a kerékpárokat, és gyalog mentünk tovább. A Leifeng pagodát akartam megnézni, ami a tavi látkép egyik nevezetessége. Gyuri leült egy padra, és amíg mi megnéztük a templomot, ő a fotómodell karrierjét építette. Mi megmásztuk a lépcsőket. Bár már ez a hely is teljesen a turistákért van. A dombra, amelyen a templom áll nem csak lépcsősor, de mozgólépcső is vezet!  Az épület belsejében pedig egy lift kínálja magát a kényelmesebb (és türelmesebb) turisták számára. Mi inkább a lépcsőt választottuk, hogy elérjünk a kb. 35 méter magas, 4 emeletes torony tetejére, ahonnan remek (bár kissé párás) kilátás nyílt a városra, a tóra és a hegyekre is. A pagoda eredetileg téglából épült (i.sz. 975-ben), fa teraszokkal és tetőkkel, de aztán japán kalózok a Ming dinasztia idején (1368-1644) felégették az egészet (nem tudom, a kalóz alatt mit értettek pontosan ennyivel beljebb a tengertől). A nép pedig, abban a hitben, hogy a tégláknak gyógyító erejük van, szép lassan (tényleg lassan) annyira megrongálta, hogy 1924-ben végül összeomlott. A 2000-es évek elején aztán feltárták a romokat, és némi állagmegőrzés után, az alapokat meghagyva, egy vastraverzet emeltek a romok fölé, és arra ismét felépítették az eredeti épület másolatát. A pagoda, a fehér kígyó legendája  miatt, a West Lake (Nyugati tó) tíz látványosságának egyike. Belülről ugyan üres, illetve ott a lift a közepén, meg a rengeteg turista mindenhol, de körben a falakon szép festmények és faragványok (vagy faragványnak álcázott műanyag öntvények) vannak a kígyóból lett hölgyről, a pagoda építéséről, meg Buddha életéről.

A fehér hölgy találkozik a vőlegényével
Természetesen a sétálóutcába is ellátogattunk (az én hős fiam mit meg nem tesz értem!) Rengeteg ember, nagy nyüzsgés, zaj, az egész utca végig csak boltokkal és látványosságokkal van tele, mindenki eladni akar. Érdekes módon itt is azt éreztük, hogy alig akad vásárló. A legtöbben be sem térnek a boltokba, csak az utcáról néznek be, vagy ha mégis bemennek, csak nézelődnek. Hogy tudnak mégis mind megélni? Amíg én egy selyemboltban turkáltam a sálak között, a fiúk felfedezték, hogy átellenben megint mintás cukorkát gyártanak, úgyhogy lecövekeltek a kirakat előtt. Én is csatlakoztam hozzájuk, és végignéztük a teljes folyamatot, ahogy a fehér cukormasszából végül apró, szőlőfürtmintás cukorkák készülnek.


Itt már látható a kész ábra
Közben még kóstolót is kaptunk, és végül megszavaztuk, hogy támogatjuk a boltot egy kis vásárlással is. Tényleg megérdemlik, amilyen kemény munkát végeznek. A srác karján csak úgy dagadtak az izmok, amikor a cukormasszát gyúrta! És mennyi pepecs munka van vele, míg elkészül egy-egy adag! Fantasztikus látvány, ahogy alakul a kezük alatt.

Jól elhúzódott az idő. Mire észbe kaptunk, hogy vacsorázhatnánk valamit, már csak italt lehetett kapni a szállásunk hangulatos éttermében. Szerencsére a közeli francia ízvilágú cukrászda még bőven nyitva volt (este 9 után!), úgyhogy Dani onnan hozott egy kis pizzát, meg profiterolt. Kirúgtunk a hámból, Dani banánshake-et ivott, Gyuri kék limonádét, én meg epres coranaritat – amiről kiderült, hogy kb. gyümölcssör, de igen mutatós tálalásban.


A három kínai lányka közül kettő már este 9-kor is ágyban volt, amikor felszaladtam egy pillanatra a szobába, hogy letegyem a táskámat, és gyorsan felhúzzam az ágyat, meg előkészítsem a cuccaimat, hogy ne késő éjjel zörögjek. Amikor viszont 11 körül felmentem, még mindig ébren mobiloztak.

A zuhanyzó itt is hasonló rendszerű volt, mint Suzhouban, csak sokkal szűkebb, és állt benne a víz. Én meg egy szerencsés mozdulattal leejtettem a pizsamafelsőmet, ami egyből ronggyá ázott, aztán féllábon egyensúlyozva még a pizsamanadrágom egyik szárát is megáztattam egy kicsit – szóval nem volt egy túl szerencsés zuhanyozás.


Az elázott pólót egyből kiakasztottam a lépcsőfeljáróba a többi ott száradó ruha közé, abban a hiú reményben, hogy reggelig megszárad (persze esze ágában sem volt), a nadrág szára meg rámmelegedett a paplan alatt J

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése