2017. szeptember 8., péntek

Kína 2017 – Mi történt a Yu Gardennel?


2011-ben Danival meglátogattuk az Yuyuant, a hagyományos kínai kertek egy nagyon szép példáját. Most ismét visszatértem ide körülnézni.

Furcsa érzésem van ezen az idei utazásomon. Szinte minden korábbról ismert helyen úgy tűnik, hogy kevesebb a mozgás, kisebb a tömeg, visszafogottabb minden. Nem tudom, hogy esetleg ez a nyári, szubtrópusi időjárás az, ami visszaveti a turizmust, és ezzel együtt a turisták kiszolgálására épülő szolgáltatóipart is, vagy tényleg valami visszaesés zajlik… vagy egyszerűen csak tévesen emlékszem a korábbi dolgokra. Bár vannak tagadhatatlan tények.

A Yuyuan például egy nagy bazár egyik sarkában helyezkedik el. Minden alkalommal ellátogattam ide, és mindig zsúfolásig tele volt az egész bazár, és az azt körülvevő utcák is – bel- és külföldi turistákkal, és kis boltocskákkal egyaránt. Most a bazár mellett futó utcákban egy csomó üzlethelyiség zárva és elhagyatottan állt, sőt még a bazáron belül is láttam több olyan boltot, amin látszott, hogy egy ideje már nem használják. Még a város leghíresebb dumpling étterme előtt is csak egy egészen kicsi sor kígyózott, pedig itt általában legalább félórás várakozással kell számolni.

Yu Market, Shanghai
A Yuyuan sem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet. Illetve igen is, meg nem is. Amit láttam belőle, az még mindig nagyon tetszett. Szeretem ezeknek a kerteknek a hangulatát, a sziklaalakzatokat a sok vízfelületet, a mindenhol megjelenő faragványokat és sárkányszobrokat. De a hiányérzet itt is megvolt bennem. Számos részre, amelyre a korábbi látogatásból emlékeztem, nem sikerült rábukkannom. Viszont nagyon sok „Belépni tilos” táblával találkoztam mindenféle ösvényeken, lépcsőkön, olyan helyeken, amelyek látszólag a látogatók számára voltak kialakítva. Lehet, hogy általános renoválás van éppen, és ezért zártak le bizonyos helyeket? A látogatók azért így is elégedettek voltak, és a többi parkhoz hasonlóan itt is számos kínai élvezte elmélyült meditációban a hely hangulatát. A turisták inkább a fényképezőgépüket kattintgatták J

Yuyuan, Shanghai - A kert őre

Yuyuan, Shanghai

A térképen egyszerűnek tűnt átsétálni a People’s Square-re, de, mint tudjuk, csak elméletben nincs különbség az elmélet és gyakorlat között, gyakorlatban viszont annál inkább. Az én egyszerű sétám is hamarosan bonyolult tévelygésbe torkollott. Egy idő után már bármilyen parkkal megelégedtem volna, ahol van egy pad, amire leülhetek, de megint a való világba keveredtem, ahol szűkebbek az utcák, a járdán „randalíroznak” a motorosok és a biciklisek is, és a boltok szintén a járdára kipakolva mutogatják vevő csalogató termékeiket. Úgyhogy nem hogy padnak, de még a gyalogosoknak se nagyon van itt hely.

Úgy tűnik, hogy jó üzletpolitika az, ha egy-egy termékcsoport értékesítői egy szűk területre csoportosulnak. Bár számomra elég furcsa, hogy tud megélni 20-25 kisállatkereskedő vagy csőszerelvény forgalmazó egymás mellett, de tény, hogy a világ átellenes pontjain találkoztam ezzel a módszerrel, úgyhogy kell lenni benne valaminek. New Yorkban, Manhattanban, a méteráru kereskedők, a tradicionális viseleteket árusító boltok, a cipészek foglaltak le egy-egy utcát (hirtelenjében most ezekre emlékszem), itt Shanghaiban meg jól meghatározott utcái vannak a például a papíráru és kalligráfiai kellékek forgalmazóinak, a vésnököknek, a bútorboltoknak…

Útban a People’s Square felé pedig, egy kevésbé szem előtt lévő utcában, állateledel boltok töltöttek meg szinte minden helyiséget. Laikus szemmel nézve pontosan ugyanaz volt a kínálata mindegyiknek, de valami különbség biztosan kell, hogy legyen közöttük, különben mindenki az első boltban megvenné, amit akar.


Egész nap lógott az eső lába. Aztán amikor hirtelen megeredt a trópusi zápor, a többiekkel együtt én is fedél alá szaladtam. Mint kiderült egy plázába kerültem, aminek az alsó szintje egy metróállomásra vezetett. Igaz, ezt a vonalat még sosem használtam, de ha már metróban ül (vagy inkább áll) az ember, akkor csak türelem és átszállások kérdése, hogy hazajusson.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése