2016. december 31., szombat

Nepál 10. nap / 7. túranap Manang, pihenőnap (4000 m)

Megtett táv/Daily distance:  8 km
A nap fénypontja
Zsuzsa: beszélgetés a Nepálban önkénteskedő német lányokkal
Orsi: elhagyatott pásztorszállás, fent a hegyen. A levegőben szinte éreztem a jelenlétüket.
The best part of the day
Susan: chatting with two German girls, who are volunteering in Nepal
Orsi: deserted housing for shepherds, on the hill. I almost feel their presence there.

Szint: 4000 m
Vacsora: ….
Szállás: ….NPR/szoba/éj
Igazi pihenőnapot tartottunk. Nem siettünk sehová, reggel lazultunk 8-ig. Az elmúlt napok tapasztalatai hatására szerettem volna egy kicsit csökkenteni a hátizsákom súlyát a hágómászás előtt. Részletesen átnéztem a cuccomat, hogy mit is tudnék itt felejteni. A nagy csomag nedves törlőkendő, két kis flakon samponból az egyik, naptej (Zsuzsánál van elég), a nem működő fejlámpa, a szóróajándékok, a bögrés levesporok, a kinyomtatott repülőjegy és biztosítási papírok…
A papírokat lefényképeztem, és könnyű szerrel megváltam tőlük. A többi már nehezebb dió volt. Végül egyedül az egyik sampontól és a házilag készített akvarelles füzetemtől váltam még. Én kis naiv! Otthon még azt képzeltem, hogy ez lesz az az út, ahol békésen üldögélek a napi adag gyors megtétele után, és festegetek. Hát, valahogy nem így alakult J

Imatáblák a falu elején / Prayer stones at the beginning of the village
Lesétáltunk reggelizni a faluba, ahol egy sereg pékség is van, az éttermek, szállodák függelékeként. Csokis tekercs, almás pite, forró csoki, gyömbér tea – s mindez csak 490 rúpia. Mindenhol érdeklődtünk az internet iránt, de úgy tűnt, az egész faluban gyenge a kapcsolat, vagy egyáltalán nincs.

Az akklimatizálódásra szánt nap ajánlott programja egy laza túra, hátizsák nélkül 4000-4400 méter magasra, aztán éjszakára visszatérni ide, az alacsonyabb régióba. Ennek szellemében kiszemeltük magunknak a szemben lévő hegyet, amihez az út persze a folyóvölgyön (és egy újabb függőhídon) át vezet. Leereszkedtünk a folyóig, aztán a másik oldalon újból visszanyertük az elvesztett szintet.

Annapurna Circuit, Nepal

Zsák nélkül egész jól megy a kapaszkodás. Bár közben már kialakítottam a saját stílusomat, amivel zsákkal is minimális fáradtsággal tudok haladni. Egész aprókat lépek, szinte helyben járok, így lassan, de folyamatosan tudok haladni felfelé, anélkül, hogy különösebben levegő után kellene kapkodnom. Teljesen jól bevált az egész úton – amíg meg nem jelentek a hágón túl a kőlépcsők. Na, ott már nem én határozom meg a lépéshosszomat!

Magasan a hegyen, kb. 4000 méteren, egy elhagyatott épületcsoportra bukkantunk. Kőkerítéssel elválaszott kiskertek, istállók, zárt vagy félig zárt épületek labirintusában bolyongtam. Úgy tűnt, felhagyott pásztorszállás. A zöldségeskertekben még ott álltak a levágott mángoldtövek, egy sárga vödör. A félig nyitott házakban személyes tárgyak, takaró, bögrék a polcon, egyszerű kis főzőalkalmatosság... Az egésznek annyira nyugtató hangulata volt. Az imazászlók csattogtak a szélben, a foglalt forrásból csobogott a víz …, mintha bármikor felbukkanhattak volna az itt élők, valahogy a szellemük ott lebegett az épületek felett. Szívesen eltöltöttem volna itt akár az egész napomat is. Kétség kívül, számomra ez volt a nepáli útunk csúcspontja.

Elhagyatott pásztorszállás / Deserted housing for shepherds

Visszafelé megálltunk félúton a kilátónál, ahol szintén volt egy teaház, ami csak a nevében teaház, mert igazából minden szokványos nepáli ételt megkaphatsz itt. Különlegesség volt viszont a yaksajt, amivel eddig nem találkoztunk.

Teaház a hegyen / Teahouse above Manang

Kulináris élvezet / Deliciousness

Útban visszafelé még elsétáltunk a tóhoz is, ahol két, 18 éves német lány játszott a humdei iskola 6 kisdiákjával. Az iskolát a tibeti menekültek gyerekeinek hozták létre, bentlakásos, és a több napos ünnepre a gyerekek zöme hazautazott, a néhány nagyon messze lakó gyerek maradt csak itt. Velük jöttek el a 7 kilométerre levő Humdéból a lányok tegnap is (amikor ismeretlenül integettünk egymásnak), meg ma is, egy kis szórakozás gyanánt.

Úgy tűnik, Németországban jobban megy az önkénteskedés, mint nálunk. Egyes gimnáziumok közvetlen kapcsolatban vannak nepáli szervezetekkel, akik fogadják az önkénteseket egy-két hónapra. Az útiköltséget (ahogy az önkéntes orvosokét is) általában maga az önkéntes fedezi, olykor még napi díjat is fizet. A lányok ingyen kapták a szállást és étkezést, az orvosok mesélték, hogy ők, ha nincsenek ételadományok, bizony azt is saját zsebből fedezik. Ez az igazi elkötelezettség!
Szerettem volna többet is megtudni a lányok tevékenységéről, de nem sikerült igazán tisztázni, hogy mennyi haszon is van az ilyen rövid távú tevékenységekből. Hiszen, mire beletanulnak a tennivalókba, és a gyerekek megszeretik őket, már el is tűnnek.
Elvileg angolt és németet tanítanak a gyerekeknek, de nehéz feladat lehet az iskolának (és a gyerekeknek) úgy megoldani a folytonosságot, hogy havonta új tanáraik vannak. A lányoknak viszont egyértelműen nagyon tanulságos időszak volt ez. Az egy hónap után egy csecsemőotthonban is fognak még dolgozni egy hónapot, aztán egy hónap turistáskodás, és irány haza. Vajon mit fognak magukkal vinni ezekből a tapasztalatokból?

Délután kiültünk a tetőteraszunkra. Míg Zsuzsa ismerkedett, én nekiálltam mosni. A szárítókötél a szomszéd tetőteraszt elválasztó kőfal előtt volt kifeszítve, így semmi akadálya nem volt, hogy közben én is beszédbe elegyedjek a szomszéd szálloda egyik vendégével. Mark Idahoból érkezett, és az aktuális problémája az volt, hogy tud-e valahol M&M’s-et vásárolni a városkában. Komfortzóna, ó, drága komfortzóna :-D